Winterse campus

Bobslee-TU/e’er wint zilver
College van Bestuur wint BSA-geschil
Bindend studieadvies vanaf september 2009
15 januari 2009 - Het College van Bestuur van de TU/e heeft het geschil over de invoering van het bindend studieadvies (BSA) gewonnen. De landelijke geschillencommissie verwerpt in haar uitspraak de bezwaren van de universiteitsraad, die in juli vorig jaar tegen de invoering stemde. Het universiteitsbestuur wil het BSA nu bij de start van het komend collegejaar invoeren. De uitspraak kwam deze week binnen bij de betrokken partijen.

De geschillencommissie lijkt het op alle punten oneens met de bezwaren van de universiteitsraad. De raad was weliswaar niet principieel tegen het BSA, maar vond wel dat de invoering onvoldoende was gemotiveerd door het universiteitsbestuur. Bovendien vond de raad de planning voor de invoering te krap om nog zorgvuldig te kunnen zijn. Volgens de commissie blijkt echter niet dat de startdatum -september 2009- niet haalbaar is. ‘De universiteitsraad heeft niet nader gemotiveerd waarom de termijn tot 1 september 2009 te kort zou zijn’, staat in de uitspraak te lezen.

De motivatie van het bestuur voor de invoering van het BSA is in orde wat de commissie betreft. Ze verwijst daarvoor naar een brief met argumenten van het CvB, met daarin onder meer gegevens van universiteiten die al een BSA hebben.
“Het CvB is tevreden met de uitspraak. Er kan nu full speed worden gewerkt aan het nemen van de maatregelen die nodig zijn om bij alle bacheloropleidingen te voldoen aan de randvoorwaarden voor invoering van het BSA”, zegt woordvoerder Peter van Dam. “Het CvB zet er maximaal op in dat alle bacheloropleidingen tijdig aan die randvoorwaarden voldoen zodat het BSA in september ook echt instellingsbreed kan worden ingevoerd. Mocht een opleiding onverhoopt niet tijdig aan de randvoorwaarden blijken te kunnen voldoen, dan zal invoering van het BSA daar voor bepaalde tijd worden opgeschort”, aldus Van Dam.

De universiteitsraad moest de uitslag nog doornemen, en kon geen reactie geven.“We moeten dit goed gaan lezen en dan verder kijken”, aldus vervangend raadvoorzitter dr. Jos Maubach. De raad heeft zes weken de tijd om in hoger beroep te gaan.

Voortgangscontract
Het geplande BSA bestaat uit twee delen. Studenten die aan het einde van het eerste inschrijvingsjaar niet de helft van de studiepunten binnen hebben, moeten de studie staken. Studenten die wel de helft halen (dertig ECTS), maar minder dan veertig ECTS, moeten een ‘studievoortgangscontract’ tekenen. Daarin staat dat ze, als ze aan het einde van het tweede inschrijvingsjaar de propedeuse nog niet gehaald hebben, voorlopig niet verder mogen met de studie tot ze de ontbrekende p-onderdelen binnen hebben. Overigens is dit geen contract in juridische zin, maar meer een ‘teken van commitment’.

De grondslag voor de invoering van het BSA ligt in de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW). Die geeft onderwijsinstellingen het recht om studenten uit te schrijven als het bestuur hen niet geschikt acht voor de opleiding. Voorwaarde is wel dat de studie goed te doen is en dat er zorgvuldige regels voor zijn opgesteld./.