Winterse campus

Toga-traditie

Bobslee-TU/e’er wint zilver
ID-alumnus wint prijsvraag
15 januari 2009 - Ir. Marcel Verbunt, die in oktober 2008 zijn masterstudie Industrial Design afrondde, heeft in de Battle of Concepts een prijsvraag gewonnen. Doel van de prijsvraag was het bedenken van een innovatieve dienst of activiteit waardoor meer mensen gaan lezen, voor de Bibliotheekservice Fryslân. De eerste prijs levert Verbunt 1500 euro op - bruto.

In totaal werden 101 concepten ingezonden voor deze wedstrijd. Verbunt wil boeken bij mensen brengen door ‘media sharing’, zoals mensen nu bijvoorbeeld al muziek en video’s uitwisselen via social networks. Hiervoor zouden de inleiding of de eerste pagina’s van boeken vrijelijk digitaal beschikbaar moeten zijn, als tekst of als luisterboek. Mensen die bijvoorbeeld op Hyves hun favoriete boek melden, kunnen er een linkje naar de inleiding van het boek bij zetten. Bevalt het, dan kan de lezer naar de bieb gaan om het boek te lezen of downloaden.

Voor Verbunt was dit de vierde deelname aan de Battle of Concepts, in totaal staat hij nu op de 26ste plek op de ranking. Eerder won hij al honderd euro, voor een top-20 notering. En hij blijft voorlopig deelnemen, inmiddels heeft hij zich al aangemeld voor twee nieuwe ‘battles’. Overigens blijft een flink stuk van de 1500 gewonnen euro achter bij de Belastingdienst. Die int er namelijk kansspelbelasting over - 29 procent maar liefst.

Battle of Concepts (www.battleofconcepts.nl) is een online platform waar organisaties vraagstukken plaatsen die worden opgelost door studenten of pas-afgestudeerden tot en met dertig jaar. Op deze manier is het voor bedrijven mogelijk om extern innovatieve ideeën te genereren en in contact te komen met de mensen achter de ideeën./.