Winterse campus

Toga-traditie

Bobslee-TU/e’er wint zilver
Steeds meer promoties aan Nederlandse universiteiten
15 januari 2009 - Het aantal promoties aan Nederlandse universiteiten, ook aan de TU/e, blijft stijgen. In 2007 ontvingen 3.229 mensen de doctorstitel. Dat zijn er bijna honderd meer dan in 2006.

Dat staat in het rapport ‘Kennis in Kaart’, waarin het ministerie van OCW jaarlijks het hoger onderwijs en onderzoek tegen het licht houdt. De ambtenaren haalden de aantallen promoties uit de jaarverslagen van de Nederlandse universiteiten. De landelijke gegevens zijn niet uitgesplitst naar vakgebied. Ook meldt OCW niet om hoeveel ‘buitenpromovendi’ het gaat: mensen die een proefschrift schrijven, terwijl ze niet in dienst van een universiteit zijn.

Het aantal promoties in Nederland loopt al jaren gestaag op. In het jaar 2000 rondden nog maar 2.360 mensen hun proefschrift af.
Ook aan de TU/e is sprake van een stijgende lijn. Tussen 2002 en 2008 steeg het aantal promoties met zo’n vijftig procent, tot 191 promoties het afgelopen jaar. Een kleine dip was er in 2006, toen het aantal promoties ten opzichte van het jaar ervoor zakte van 163 naar 148.

Koplopers
Scheikundige Technologie en Technische Natuurkunde zijn, weinig verrassend, al jarenlang koplopers in het aantal promoties aan de TU/e. Van 2002 tot 2008 namen ze respectievelijk gemiddeld 22 en 15 procent van het totaal voor hun rekening. Afgelopen jaar voerde, kijkend naar de feitelijke aantallen, echter een andere faculteit de lijst aan: bij Elektrotechniek promoveerden 33 mensen, tegenover respectievelijk 31 en 30 collega’s bij de twee eerdergenoemde faculteiten.

Verder is de opkomst van de relatief jonge faculteiten Biomedische Technologie en Industrial Design duidelijk zichtbaar, constateert beleidsmedewerker ir. Ernest Gerritsen - hoewel ze in absolute aantallen (respectievelijk 14 en 5 in 2008) het gros van de andere faculteiten moeten laten voorgaan./.