Winterse campus

Toga-traditie

Bobslee-TU/e’er wint zilver
TU/e vijftiende in Leidse universiteitsranking
15 januari 2009 - De TU/e is de vijftiende universiteit van Europa als het gaat om de impact van haar publicaties, mits er wordt gecorrigeerd voor zowel de grootte van de beoordeelde universiteiten als de vakgebieden waarin ze publiceren. In Nederland hoeft de TU/e daarmee alleen de Rotterdamse Erasmus Universiteit (13de) voor zich te dulden, en laat de directe concurrenten Delft (17de) en Twente (23ste) achter zich. De lijst is dit jaar voor het eerst opgesteld door het Centre for Science and Technology Studies (CWTS) van de Universiteit Leiden, en beslaat de periode 2003-2007.

De Leidse lijst probeert tegenwicht te bieden aan de twee bekendste internationale universitaire ranglijsten: de ranking van de universiteit van Shanghai en de lijst gepubliceerd door The Times Higher Education Supplement (THES). De Leidenaren plaatsen op hun website (www.cwts.nl/ranking) kanttekeningen bij ranglijsten die voornamelijk op ‘peer-review’ zijn gebaseerd - zoals de THES-lijst. Ook schort er volgens de opstellers veel aan lijsten die simpelweg kijken naar aantallen publicaties en impactscores. Met name technische universiteiten zouden daardoor te laag worden beoordeeld, doordat er binnen de technische wetenschappen relatief weinig wordt geciteerd.

De Leidenaren stelden daarom vier lijsten samen: behalve de gecorrigeerde lijst gaat het om een ranglijst met het totaal aantal publicaties (waarin de TU/e binnen Europa op 132 komt); een lijst waarin slechts is gecorrigeerd voor de wetenschapsgebieden en niet voor de grootte van de universiteit (daar komt de TU/e op 94); en een lijst met het aantal citaties per publicatie (TU/e: 169, net achter Delft en Twente, waarmee in die laatste lijst het ongunstige effect van het technische karakter van de TU’s duidelijk naar voren komt).

Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur van de TU/e, laat weten gelukkig te zijn met een nieuwe lijst waarin rekening wordt gehouden met de omvang en aard van universiteiten: “Door lijsten die daar geen rekening mee houden, kan ten onrechte het beeld ontstaan dat we kwalitatief onderdoen voor andere instellingen.” In het voorlichtingsboekje ‘Facts and Figures 2008’ over de TU/e wordt overigens dankbaar gebruikgemaakt van een EU-rapport uit 2003, waarin de TU/e na Cambridge en Oxford als derde van Europa uit de bus komt. Ook in deze lijst is gecorrigeerd voor de aandachtsgebieden van de universiteiten./.