Winterse campus

Toga-traditie

Bobslee-TU/e’er wint zilver
Internationaal centrum voor duurzaamheid van start
15 januari 2009 - In mei wordt in Eindhoven het ICSE geopend. Het International Center for Sustainable Excellence moet dé ontmoetingsplaats worden voor mensen uit bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen op het gebied van duurzaamheid. Het duurzaamheidscentrum wordt gevestigd in de Philips Lichttoren.

Bedrijven, (kennis)instellingen en diensten kunnen hun activiteiten en ideeën uitwisselen en/ of koppelen. Naast deze netwerkfunctie moet het ICSE een stimulans zijn voor nieuwe initiatieven op het terrein van duurzaamheid. In de congresruimte kunnen nieuwe ideeën, activiteiten, projecten, diensten, producten en technieken op het gebied van duurzaamheid gepresenteerd worden aan klanten, partners, collegae, andere stakeholders en het grote publiek. Het ICSE gaat ervan uit dat concrete vragen vooral vanuit de overheid en het MKB komen. Het centrum heeft ook een uitgebreide bibliotheek en een datasysteem op het gebied van duurzaamheid in Noord-West-Europa in huis..

De initiatiefnemers Evoke/EPEA Nederland, de Stichting Duurzaam Eindhoven en de Stichting Onderneem Duurzaam kozen voor Eindhoven vanwege de Brainport-filosofie. Daarin werken overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven samen, terwijl dat idee in andere steden nog verder ontwikkeld moet worden.

TU/e
Het centrum hoopt in 2010 vol te zitten, hopelijk ook met vertegenwoordigers van de TU/e. Er zijn al besprekingen gevoerd met dr.ir. Lex Lemmens, opleidingsdirecteur bij de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences en directeur van het Onderwijsinstituut Technologie Duurzame Ontwikkeling. Gesprekken met de faculteit Bouwkunde en het Innovation Lab staan op stapel.
Ook andere kennisinstellingen zijn benaderd, zoals de Universiteit Wageningen, de TUD, United Brains en TNO. Er is ook contact met Michael Braungart, een van de grondleggers van de Cradle to Cradle-filosofie. Binnenkort worden meer concrete afspraken met deze partijen gemaakt.

Er is inmiddels financiële ondersteuning van de gemeente Eindhoven, maar hierover worden ook nog gesprekken gevoerd met de provincie Limburg en Noord-Brabant en met het ministerie van Economische Zaken./.

Zie ook: www.sustainable-excellence.org