spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Een dvd na de dood
12 februari 2009 - Stel, je familie uit Griekenland kan niet naar de crematie van je vader komen. Of je wilt de uitvaart van een geliefde nog eens terugzien. Het Eindhovense bedrijf Memoria Media biedt de mogelijkheden om een uitvaart via internet live te volgen en een dvd van de ceremonie te krijgen. Studenten Elektrotechniek Tim Koene en Henk-Jan Haasnoot schreven een beleidsplan voor het bedrijf, dat zij in januari presenteerden bij de afsluiting van het vak Technology Entrepeneurship.

Nieuwe ideeën ontstaan soms op onverwachte plekken. Zo was het ook bij Erwin Wullems en Bart Robben, eerder collega’s bij de Hema. Nogal wat onderwerpen passeerden daar de revue. Zo ook het overlijden van geliefden en het feit dat het mooi zou zijn geweest als de uitvaart op beeld was vastgelegd. Wullems: “Mensen leggen hun hele leven vast: een bruiloft, het eerste lachje van hun kind… Maar van een uitvaart of crematie worden vaak geen opnames gemaakt.” Het idee voor een bedrijfje was geboren en de twee verkenden de markt. Weinig bedrijven bleken actief op dit gebied. Wullems vertelt: “Her en der worden wel opnames gemaakt, maar niet met meerdere camera’s en het wordt ook niet live uitgezonden.”

Want dat was één van de criteria: Robben en Wullems wilden live uitzenden. Belangrijke randvoorwaarde was dat de aanwezigen daarvan geen hinder ondervinden. Wullems: “Een camerateam laten rondlopen, was uitgesloten. Je wilt mensen daar niet mee lastig vallen. Ze hebben op dat moment heftige emoties; bovendien gedragen mensen zich anders bij een camera.” Het duo ging in conclaaf met een uitvaartcentrum en kwam zo op het uiteindelijke concept.

Live meekijken
Inmiddels hangen in vijf crematoria in Nederland drie camera’s - redelijk onzichtbaar voor de aanwezigen. Wullems en Robben hebben een internetverbinding en kunnen vanuit hun kantoor aan de Kerkstraat in Eindhoven live meekijken met de beelden en op afstand regisseren. Dat laatste is volgens Wullems uniek in Nederland. Wie een bepaalde crematie wil zien, moet inloggen met een unieke code en toestemming hebben gekregen van de ‘aanvrager’. De contactpersoon krijgt een dvd en kan ook bijbestellen. Het live uitzenden en de dvd kosten tweehonderdvijftig euro. Wullems: “De ene persoon heeft er echt behoefte aan om dat laatste unieke moment nog eens te bekijken. Voor een ander is het voldoende te weten dat de dvd er is.”

Memoria Media wil de komende jaren uitbreiden. Wullems: “We hebben de afgelopen twee jaar gebruikt om goed op te starten. Het komt heel nauw met die opnames; alles moet perfect kloppen, je kunt het niet allemaal nog eens overdoen. We willen de mogelijkheid om opnames te maken en die via internet live te bekijken voor veel meer gebeurtenissen inzetten. Denk aan het bekijken van beelden van een dienst van je eigen parochie of van een bruiloft waar je niet bij kunt zijn.” De twee verkennen ook de mogelijkheid om uitvaartdiensten in bijvoorbeeld kerken te filmen. Bovendien kijken ze over de grens naar de mogelijkheden in België en Duitsland.

Een belangrijk punt hierbij is dat je het liefst niet overal vaste camerasystemen ophangt. “Dat kost een hoop geld. Bovendien is het niet altijd even praktisch.” Zo gelden in kerken vaak allerlei monumentale beperkingen, weten ze.

Mobiele systemen
Op dat punt kwamen studenten Elektrotechniek Tim Koene en Henk-Jan Haasnoot om de hoek kijken. Beiden volgden het keuzevak Technology Entrepeneurship aan de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. Ze wilden in de praktijk rondsnuffelen en na hun studie op kortere (Koene) of langere (Haasnoot) termijn zelf een bedrijf beginnen.

Koene en Haasnoot onderzochten bij Memoria Media in hoeverre het rendabel is om bij uitvaarten met mobiele in plaats van vaste camerasystemen te werken. De twee schreven daarvoor een beleidsplan. De studenten gingen uit van een geheel nieuwe situatie, waarbij alle systemen mobiel zijn.

Koene richtte zich vooral op de gevolgen voor de bedrijfssituatie, Haasnoot bekeek hoofdzakelijk het financiële plaatje. Met marktonderzoeksresultaten binnen de uitvaartmarkt lieten ze berekeningen los op de beoogde situatie en maakten ze een schatting van de kosten. Ze brachten onder meer in kaart hoeveel een systeem Memoria Media zou kosten in de aanschaf. Uit gesprekken met leveranciers bleek dat een licht en goed te transporteren camerasysteem een goede optie was. Dat zou dan door iemand moeten worden geplaatst en na de uitvaart weer moeten worden meegenomen.

Hun eindconclusie: een mobiel systeem is een noodzaak voor uitbreiding binnen en buiten Nederland. Het levert bovendien een hoop winst op. Haasnoot: “Je kunt meer vraaggericht te werk gaan. Een mobiel systeem is gemakkelijker en vaker te gebruiken. Je bent niet afhankelijk van één locatie.” Eén van de randvoorwaarden is wel dat voor bepaalde onderdelen mogelijk specialisten moeten worden ingezet, bijvoorbeeld logistieke experts.

Erwin Wullems van Memoria Media is tevreden over de bijdrage van de studenten. “Ze hebben er veel energie in gestoken. Het logistieke deel had wel nog wat beter uitgezocht kunnen worden. De markt hebben ze daarentegen goed in beeld gebracht.” De eigenaren van Memoria Media willen in eerste instantie gedeeltelijk overgaan op mobiele systemen.

Koene en Haasnoot zijn op hun beurt te spreken over hun uitstapje naar het bedrijfsleven. Koene: “Het heeft ons wel een hele hoop tijd gekost. Het vak was op slechts drie studiepunten berekend en we hebben er veel meer tijd ingestoken. Maar het was een briljante ervaring. Je idee moet gewoon goed zijn, maar hoeft ook weer niet exceptioneel te zijn. De Nobelprijs hoef je er niet mee te winnen.”/.

Beleidsplan/Judith van Gaal
Foto/Bart van Overbeeke