“Virus leeft nog steeds”

Positieve geluiden uit Afrika

Bollywood in het Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studenten Bouwkunde laken gebrek aan visie bestuur
12 februari 2009 - Het bestuur van Bouwkunde moet eindelijk eens een visie tonen op de koers van de faculteit. Dat was de gezamenlijke hartenkreet van de grote groep studenten -en ook docenten- die woensdag 11 februari in Vertigo bijeenkwam voor een debat met het faculteitsbestuur.

Het ging er fel aan toe tijdens het door studievereniging CHEOPS georganiseerde middagdebat, waar het moeten betalen voor materiaalgebruik in de werkplaats aanvankelijk het belangrijkste agendapunt leek. Maar de onvrede bleek veel verder te gaan. In de overvolle zaal -de ongeveer honderd stoelen waren niet genoeg om alle bezoekers een zitplaats te geven- stonden om beurten bezoekers op om een veelheid aan grieven te uiten richting het faculteitsbestuur, ondersteund met woorden als ‘belachelijk’, ‘schande’ en ‘onthutsend’.

De centrale wens die in de loop van het uur bovenborrelde: een coherente visie van het bestuur. Wat is de richting van de faculteit, wat is de lijn in de opleiding, wat is de samenhang tussen de vakken, welke vakken blijven en welke niet? Meerdere mensen uitten de klacht dat het lijkt alsof vakken vervallen wanneer de verantwoordelijk docenten vertrekken, waardoor de inhoud niet erg waardevol lijkt. “Ik vraag me serieus af of het bestuur een visie heeft”, liet een van de studenten horen. “Want die hebben we hard nodig. En als die er komt, kan die visie dan in geuren en kleuren gecommuniceerd worden, zodat het ook gaat leven?”

Achterhaald
Decaan ir. Jan Westra reageerde enigszins timide op de klachtenregen en gaf aan dat het bestuur al enige tijd werkt aan een missie en een visie, maar dat deze eigenlijk door de feiten achterhaald lijken. Opleidingsdirecteur dr.ir. Faas Moonen bestreed met cijfermateriaal de beweringen dat er gesneden wordt in het aantal vakken en dat er veel te weinig begeleidend personeel is. Maar dat nam het gevoel van onvrede in de zaal niet weg.

Een student vroeg zich luidop af of het niet beter zou zijn in opstand te komen tegen de bezuinigingen; die waren immers de aanleiding voor de onrust. Bouwkunde kampt met teruglopende inkomsten, waardoor de faculteit een vacaturestop heeft moeten instellen en nu dus ook materiaalkosten gaat doorberekenen aan studenten.

Uitgesteld
Over dit laatste onderwerp werd woensdagmiddag op vloer vijf in Vertigo ook nog gesproken. Westra probeerde de verontwaardiging bij studenten hierover af te remmen door te vertellen dat studenten gaan meebetalen, dus niet álle kosten gaan dragen.

Overigens is het plan om al vanaf 1 februari kosten door te rekenen aan studenten van de baan. Dit omdat in de opleidingsgids van dit jaar staat dat de materialen gratis zijn - iets wat het faculteitsbestuur over het hoofd heeft gezien. Decaan Westra erkende gisteren dat het bestuur onzorgvuldig te werk was gegaan. De doorrekening begint nu pas komend collegejaar, wanneer er ook een nieuwe opleidingsgids is. In de tussentijd krijgen studenten die materiaal gebruiken in de werkplaats wel al te horen wat de door hen gebruikte spullen kosten, om ze kostenbewust te maken./.