“Virus leeft nog steeds”

Positieve geluiden uit Afrika

Bollywood in het Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Dertig miljoen kabinet voor materialenonderzoek
12 februari 2009 - Het kabinet steekt dertig miljoen euro in het Advanced Dutch Energy Materials Innovation Lab (ADEM). Dit is een initiatief van de drie technische universiteiten (Eindhoven, Delft en Twente) en het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN). ADEM gaat zich richten op materialenonderzoek in relatie tot energietechnologie.

De helft van het geld is bedoeld voor de opleiding van jong toptalent (zo’n vijfendertig promovendi), de andere helft voor de aanschaf van nieuwe onderzoeksapparatuur. Vanuit de TU/e zijn de onderzoeksgroepen van prof.dr. Peter Notten, prof.dr. Hans Niemantsverdriet (beiden van de faculteit Scheikundige Technologie), prof.dr.ir. Anton van Steenhoven (Werktuigbouwkunde) en prof.dr.ir. Richard van de Sanden (Technische Natuurkunde) betrokken.

ADEM is één van de vijf programma’s uit de Innovatieagenda Energie van het Rijk. De overheid wil het energieverbruik en de kooldioxide-uitstoot terugdringen. Nieuwe energietechnologieën zijn nodig om deze doelstellingen te realiseren. Het materiaalonderzoek van ADEM zal zich onder meer richten op zonnecellen, windturbines, elektriciteitsopslag, waterstof en brandstofcellen en biomassaconversie.

“Met ADEM worden vele initiatieven aan elkaar geknoopt en dat levert een enorme meerwaarde”, vertelt prof.dr.ir. Tim van der Hagen, coördinator van SUNNET, het gezamenlijke 3TU-programma op het gebied van duurzame energie. Het initiatief versterkt de nauwe samenwerking tussen ECN en de drie TU’s in energie-gerelateerd materialenonderzoek, waarmee ADEM ook een brug slaat tussen fundamenteel en toepassingsgericht materiaalonderzoek.

Bedrijven
ADEM biedt ook kansen voor Nederlandse bedrijven. Zij zullen als eerste nieuwe technologieën in productie kunnen nemen die noodzakelijk zijn voor het halen van de kabinetsdoelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijfsleven zal op verschillende manieren bij het onderzoek worden betrokken. De overheid hoopt dat de industrie vier miljoen euro bijdraagt aan ADEM./.