“Virus leeft nog steeds”

Bollywood in het Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Decaan ST wil fusie bachelors
12 februari 2009 - Prof.dr. Piet Lemstra, decaan van de faculteit Scheikundige Technologie (ST), wil een fusie van de bacheloropleidingen Biomedische Technologie (BMT), Technische Natuurkunde (TN) en ST. Aanleiding is het aantal eerstejaars bij ST, dat is gedaald van 250 in 1990 naar 45 dit jaar. Maar de decanen van BMT en TN zien een dergelijke fusie niet zitten.

Lemstra’s voorkeur gaat uit naar een brede bachelor Technische Natuurwetenschappen, waarin studenten na een gemeenschappelijke ‘brugklas’ kiezen voor een profiel. De aparte bachelors van de verschillende faculteiten zouden komen te vervallen. De ST-decaan hoopt dat er zo meer studenten instromen, doordat ze hun keuze voor een specifieke discipline nog even kunnen uitstellen.

Het grotere kader voor de fusiewens is het in 2007 door industrie en kennisinstellingen opgestelde sectorplan chemie, met de titel ‘De perfecte chemie tussen onderzoek en onderwijs’. Dit plan kwam er op verzoek van OCW-minister Ronald Plasterk. TU/e-hoogleraar prof.dr. Bert Meijer speelde een belangrijke rol bij het opstellen ervan. Eén van de hoofddoelen is een verdubbeling van de instroom in het universitaire chemieonderwijs. Het Rijk stelt voor dit plan vanaf 2011 naar verwachting grofweg tien miljoen euro per jaar beschikbaar; de Eindhovense faculteit ST hoopt hiervan enkele miljoenen te kunnen opstrijken. Maar dan moet ST op termijn wel voldoen aan een belangrijke randvoorwaarde: honderd eerstejaars per jaar.

En dat haalt de faculteit ST nu bij lange na niet. Andere chemiefaculteiten in Nederland overigens ook niet, maar die zijn vlak na de eeuwwisseling overgegaan op een bredere bachelor rond natuurwetenschappen, waarin de keuze voor chemie of een andere richting pas later genomen hoeft te worden. Lemstra wil deze stap nu ook zetten door samen te gaan met TN en BMT. Dit zou in totaal genoeg eerstejaars opleveren, evenals een groei qua instroom doordat studenten hun keuze nog even kunnen uitstellen.

Voor BMT heeft een fusie met de bacheloropleidingen van Scheikundige Technologie en Technische Natuurkunde weinig voordelen, zegt BMT-decaan prof.dr. Peter Hilbers. “BMT is een jonge en springlevende faculteit. We hebben voldoende instroom.”

Volgens Hilbers heeft zijn faculteit de wind mee: “Er is een groeiende vraag naar technologie om gezond oud te worden. Bij een bachelorfusie zouden we een deel van onze identiteit verliezen. Ook is het wetenschappelijk-inhoudelijk niet de juiste keus. BMT heeft inderdaad aspecten van chemie en natuurkunde, maar ook van materiaalkunde, wiskunde en informatica, elektrotechniek en geneeskunde. Door een fusie zou de balans de verkeerde kant ophellen.” Hilbers zou de voorgestelde brede bacheloropleiding wél zien zitten als de drie afzonderlijke bachelors daarnaast zouden blijven bestaan. Maar dat is niet Lemstra’s idee: “Parallelle bachelors, dat lijkt me niet verstandig.”

Prof.dr.ir. Klaas Kopinga, decaan van de faculteit TN, is ook geen voorstander van een samengaan van de bachelors. “Onze problemen met de instroom zijn kleiner. We zijn gestegen naar tachtig en hebben de ambitie de honderd te halen.” Verder zitten de opleidingen volgens hem inhoudelijk te ver uit elkaar voor een fusie. “Er is een aantal jaar terug al eens gekeken naar de optie van een gemeenschappelijk eerste jaar. Dat bleek moeilijk. Er zijn totaal verschillende accenten in de opleidingen, vooral wat wiskundige vakken en praktische vaardigheden betreft.” Bovendien vraagt Kopinga zich hardop af of de TU/e de extra studenten die mogelijk instromen door een brede bachelor, wel moet willen aantrekken. “Je werkt dan in de hand dat je studenten trekt die toch al geen keuzes kunnen maken.” Maar: “Ik zeg niet ‘pertinent niet’ - misschien op termijn.”
Lemstra, die benadrukt zijn uitspraken op persoonlijke titel te doen, is bekend met de mening van de twee collega-decanen. “Ik besef dat er zowel intern als extern nog geen draagvlak is, maar ik wil een discussie openbreken”.

Vergrijzing
De ST-decaan is somber over de toekomst van de bacheloropleiding ST als er geen fusie komt. Hij wijst op de demografische ontwikkelingen in het gebied waar traditioneel de meeste TU/e-studenten vandaan komen; in Zeeland, Limburg en delen van Noord-Brabant vergrijst de bevolking, een verbetering van de instroom is daarmee volgens hem nauwelijks te verwachten.

Lemstra vreest overigens niet voor de toekomst van zijn faculteit. Die krijgt genoeg inkomsten, mede door de vele promovendi, op dit moment zo’n honderdzeventig. “We kunnen de bachelor ook gewoon afschaffen; we kunnen het prima zonder. Dan gaan we verder als instituut dat masters en promotietrajecten doet.”/.