“Virus leeft nog steeds”

Bollywood in het Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Rector: ‘Geen BSA zonder mandje met verplichte vakken’
12 februari 2009 - Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn verwacht dat de dertig studiepunten die studenten straks in hun eerste jaar moeten halen om verschoond te blijven van een negatief bindend studieadvies, studiepunten met inhoud zijn. Opleidingen brengen deze onder in een zogeheten ‘mandje’: de vakken die zeker gehaald moeten worden. Maandag 9 februari stelden leden van de U-raad er vragen over.

“Is het mogelijk dat faculteiten in september van start gaan met het bindend studieadvies zonder dat er een ‘mandje’ met verplichte studiepunten is samengesteld?”, vroeg Remi Verhoeven, lid van studentenfractie Groep-één. Van Duijn kan zich dat eigenlijk niet voorstellen. “Zonder zo’n mandje lijkt het me niet te kunnen. Een opleiding moet toch direct aan het begin van het collegejaar aan studenten duidelijk maken welke vakken essentieel zijn”, aldus de rector. Om er direct half schertsend aan toe te voegen: “Wiskunde maakt er vanzelfsprekend deel van uit.”

De universiteitsraad wilde ook weten of studenten die meer dan dertig studiepunten gehaald hebben, maar die er enkele missen uit het mandje, dan alsnog een negatief BSA krijgen. “Ja, die studenten zullen we wegsturen”, aldus Van Duijn. “Daarvoor gelden geen uitzonderingen, of het moet terug te voeren zijn op speciale omstandigheden, zoals een langdurige ziekte.”

Op de vraag of opleidingen ook verschillende mandjes mogen samenstellen, bleef Van Duijn het antwoord schuldig. “Dat weet ik op dit moment nog niet. De opleidingen hebben nog anderhalve maand om met voorstellen te komen.” Ook over de ontwikkeling van randvoorwaarden die het mogelijk moeten maken om het BSA goed te kunnen invoeren, zoals over tentamineren, wilde hij nog geen concrete uitspraken doen. Wel nodigde hij de raadsleden uit om over dat soort zaken snel een informeel overleg te hebben. In mei brengt de Commissie Instellingskwaliteitszorg, die de randvoorwaarden gaat toetsen, een rapport uit./.