“Virus leeft nog steeds”

Positieve geluiden uit Afrika

Bollywood in het Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Vrije val voor de wetenschap
12 februari 2009 - Naar eigen zeggen heeft Robert van den Broek, student Werktuigbouwkunde, een erg sterke maag. En dat komt tussen 10 en 12 maart uitstekend van pas. Hij laat zich dan namelijk vrijwillig vastgespen in een vliegtuig van de Franse ruimtevaartorganisatie CNES, dat zo’n dertig paraboolvluchten gaat beschrijven.

De Airbus A-300 stijgt twee kilometer steil, om vervolgens snel te dalen. Van den Broek voert in het vliegtuig een experiment uit waarbij zwaartekracht niet gewenst is. Een vrije val biedt daarvoor de mogelijkheid. Hij bekijkt hoe gasbelletjes zich gedragen in een vloeistofstroming. Dit komt bijvoorbeeld voor in elektriciteitscentrales, in de lange pijpen waarin water in stoom wordt omgezet. Blijven de gevormde bellen te lang aan de binnenkant van de wand zitten, dan vormen ze een belemmering voor een goede warmteoverdracht.

Het experiment is ook interessant voor de modernste technieken voor het weghalen van spataderen. Daarbij gaat een flexibele vezel de ader binnen, met aan de voorkant een sterke laser. Die brengt lokaal het bloed aan het koken, zodat de spatader beschadigd raakt. Het lichaam breekt deze langzaam af, waarna er een goede ader voor in de plaats komt.

De paraboolvluchten maken deel uit van een onderzoek aan de faculteit Werktuigbouwkunde, dat gecoördineerd wordt door dr. Cees van der Geld./.