“Virus leeft nog steeds”

Positieve geluiden uit Afrika

Bollywood in het Gaslab
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe studentenunits in en nabij centrum
12 februari 2009 - Studentenhuisvester Vestide bouwt momenteel een kantoorpand aan de Boschdijk om tot een studentencomplex met 46 zelfstandige eenheden. Eind dit jaar moeten de eerste bewoners er al in kunnen. Maar de reguliere student heeft er waarschijnlijk weinig aan, de eerste beoogde doelgroep zijn ‘short-stayers’.

Elk appartement krijgt een eigen keuken en badkamer met douche, wastafel en toilet. Er zijn 42 studio’s met een woon-slaapkamer, de oppervlakte varieert van 27 tot 36 vierkante meter (huurprijzen 240 tot 260 euro). Vier woningen hebben een woonkamer en een aparte slaapkamer en komen uit op een royale 52 vierkante meter (huurprijs maximaal 350 euro). Om 46 units te realiseren, krijgt het pand er een verdieping bovenop.

Ruim bemeten zelfstandige units voor schappelijke prijzen dus, aldus Vestide, en ook nog lekker centraal gelegen. En dus passen de nieuwe woningen goed bij ‘de groeiende vraag van (buitenlandse) studenten naar zelfstandige woonruimte’, meldt het persbericht. “We houden rekening met de huisvesting van short-stayers en hebben ook geld gereserveerd om te meubileren”, laat woordvoerder Hannie de Groot bij navraag weten. “Mocht blijken dat deze wooneenheden bijvoorbeeld te duur voor die groep zijn, dan worden ze verhuurd aan reguliere studenten.” Vestide beslist deze zomer, in overleg met de onderwijsinstellingen, definitief over de doelgroep.

Ook voor een andere plaats vlakbij het centrum zijn plannen om nieuwe studentenunits te bouwen. Huisvester Wooninc. wil op de plaats van de voormalige bioscoop Rembrandt, waar een paar jaar de tijdelijke discotheek Club Rembrandt in zat, een appartementencomplex bouwen met 63 woonstudio’s voor studenten. De oplevering staat gepland voor eind 2010. Er is al een sloopvergunning aangevraagd./.