spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
11 juni 2009 - De Tilburgse hoogleraar Erik Beulen heeft zijn lesstof gegoten in de vorm van een stripboek, dat in Tilburg nu als echt studiemateriaal geldt. Vox Populi stelt: strips zijn voor kinderen, niet voor studenten.

Berend Hoogendoorn
Tweedejaars Industrial Design

“Het is in de stijl van Ollie B. Bommel? Dat is niet zo’n succes, wat mij betreft. Met een strip heb je natuurlijk wel extra mogelijkheden om te visualiseren. Bij strips denk ik toch automatisch aan mijn kindertijd. Mijn vader had alle Lucky Lukes, die heb ik wel allemaal gelezen. Maar nu lees ik geen strips meer. Als een studie zich hiermee zou profileren, zou dat voor mij wel een afhaker zijn. Dan doen ze te hard hun best om vernieuwend bezig te zijn: dat komt een beetje goedkoop over. Bij onze studie kan ik me wel weer voorstellen dat je strips gebruikt om bepaalde concepten uit te leggen.”

Prof.dr. Alex van Herk
Hoogleraar en voormalig onderwijsdirecteur bij Scheikundige Technologie

“Dit fenomeen kende ik nog niet, maar mijn eerste reactie is positief. Ik denk dat je niet creatief genoeg kunt zijn bij het aanbieden van de collegestof. Studenten moeten op een andere manier aangesproken worden dan vroeger, en als je het in de vorm van strips kunt doen, vind ik dat prima. Zolang het niveau van de stof er maar niet onder lijdt. Ik ben zelf geen stripliefhebber, maar wel een liefhebber van onconventioneel onderwijs. Wij zijn aan de universiteit op dat gebied veel te conventioneel: op veel basis- en middelbare scholen wordt gewerkt met digitale whiteboards, terwijl hoogleraren nog zweren bij het krijtje. Dan doen de studenten dus eigenlijk een stap terug als ze op de universiteit komen.”

Dr.ir. Hans van Dommelen
Universitair docent bij Werktuigbouwkunde

“Ik ben het eens met de stelling dat strips voor kinderen zijn en niet voor studenten. Het is goed om aandacht te hebben voor de manier waarop je de collegestof aanbiedt en je moet maximaal gebruik maken van grafische hulpmiddelen, maar ik vind dat studenten vooral ook in staat moeten zijn om professionele literatuur te lezen. Zelf gebruik ik in mijn colleges wel beeld in de vorm van PowerPoint-presentaties. Strips zouden hooguit een toevoeging kunnen zijn aan het lesmateriaal, ik zou ze niet gebruiken om de hoofdboodschap over te brengen. En ik zou het aanbieden van strips zeker niet als een pluspunt voor een opleiding zien.”

Tim van Acker
Vijfdejaars Scheikundige Technologie

“Als ze de strip gebruiken om iets voor een breed publiek toegankelijk te maken, vind ik dat wel leuk. Maar als je het aan studenten als lesmateriaal gaat aanbieden, vraag ik me toch af of de stof nog wel voldoende niveau heeft. Ik heb de strips op internet gezien, maar kan daaruit het niveau niet zo goed afleiden. Het lijkt voornamelijk een praktijkvoorbeeld te zijn, maar misschien komt dat wel overeen met de oorspronkelijke collegestof. Ze zullen er wel over hebben nagedacht. Misschien hebben ze het licht wel gezien en leren alle luie studenten nu automatisch de collegestof door strips te lezen in de trein. Zelf lees ik alleen de Donald Ducks die hier bij studievereniging Japie aanwezig zijn.”