Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Meijer: ‘Schaamte voor percentage vrouwelijke hoogleraren aan TU/e’
22 oktober 2009 - “We doen het als TU/e al jaren ontzettend slecht voor wat betreft het benoemen van meer vrouwelijke hoogleraren. Dat moet echt veranderen.” Prof.dr.ir. Bert Meijer liet dinsdag 20 oktober weten zich te schamen voor dit tekortschieten. Hij zei dit tijdens de paneldiscussie op de najaarsbijeenkomst van het vrouwennetwerk WISE.

WISE had samen met de Dienst Personeel en Organisatie (DPO) een middagprogramma opgezet dat erop gericht was om jonge wetenschappers, zowel vrouwen als mannen, verder te helpen in het succesvol bouwen aan hun wetenschappelijke carrière. Universiteitshoogleraar Bert Meijer, werkzaam aan de faculteiten Scheikundige Technologie en Biomedische Technologie en directeur van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen, was uitgenodigd om over zijn eigen carrière te praten.

Verwachtingen
Volgens Meijer is het recept simpel: als je van je werk je hobby weet te maken, komt het succes vanzelf. Het doordacht plannen van een wetenschappelijke carrière is in zijn ogen niet mogelijk. “Hoe succesvol je bent in je wetenschappelijke carrière, bepaal je zelf. Dat is ook van heel veel verschillende factoren afhankelijk. Als je je verwachtingen heel hoog legt, zul je het in je eigen beleving waarschijnlijk nooit zijn. Maar ook als je kleine stapjes zet, die leiden naar een volgende stap, ben je succesvol.”

Later in de paneldiscussie luchtte Meijer zijn hart over het lage percentage vrouwelijke hoogleraren dat in dienst is bij de TU/e - met 1,6 procent op het totaal het laagste van universitair Nederland, aldus de Monitor Vrouwelijke Hoogleraren 2009. Volgens Meijer, die in een breder kader ook pleitte voor het doorbreken van de mannelijke dominantie op het gebied van publicaties en citaties, wordt er aan de TU/e al jaren over dit onderwerp gesproken, maar heeft het weinig opgeleverd. “Ik schaam me hiervoor en je zou je moeten afvragen of je aan zo’n instelling wel wil werken. Ik wil me persoonlijk graag inspannen om het te verbeteren.”

Mentor
Aansluitend aan de paneldiscussie was er aandacht voor het mentoring-programma, waarvan in juni aan vijf TU/e-faculteiten een pilot startte. Een hoogleraar treedt hierbij op als mentor van een universitair docent of hoofddocent. Volgens een projectleidster van de Universiteit van Tilburg, waar dit programma al sinds 2005 loopt en dat alleen toegankelijk is voor vrouwelijke UD of UHD’s, is het daar zeer succesvol. Van de eerste groep van 27 vrouwen bekleedt inmiddels een derde een hogere functie. Opmerkelijk genoeg heeft eenzelfde aantal de UvT inmiddels verlaten. (HK)