Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Dubbele prijs voor Eindhovense ingenieur

22 oktober 2009 -  Mariëlle Rutten heeft 15 oktober op de Staalbouwdag in Gorinchem twee prijzen in de wacht gesleept met haar ‘Pneu-Tensegrity’, het project waarmee ze afstudeerde aan de TU/e-faculteit Bouwkunde. Het gaat om een mobiele overkapping met een laag gewicht en een relatief eenvoudig te bouwen constructie. Na een presentatie ten overstaan van vijftienhonderd belangstellenden uit de (staal)bouwbranche, ontving ze hiervoor de Studentenstaalprijs (750 euro) in de categorie techniek en de algemene Inventiviteitsprijs (800 euro). Rutten voegde de pneumatische constructie samen met het principe van de ‘tensegrity’ constructie, een samenspel van elementen die trek en druk opnemen, en rekende deze door met het computerprogramma GSA. Het lef en ‘vooral het plezier in het vak van constructief ontwerper’ beloonde de jury dubbel: niet alleen was haar aanpak gedurfd; de wijze waarop Rutten de geloofwaardigheid van haar ontwerp aantoonde, vond de jury ‘zeer consciëntieus’.De vereniging Bouwen met Staal stelt elk jaar prijzen ter beschikking voor het afstudeerwerk van studenten. (FvO)