Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bibberen op de wip en in het water
22 oktober 2009 - Met kippenvel op haar lijf, slechts gehuld in een bikini, klimt Liesbeth Campmans uit de Dommel bij het Studentensportcentrum. Zij is één van de eerstejaars Werktuigbouwkunde die gistermiddag, woensdag 21 oktober, meededen aan de constructiewedstrijd van studievereniging Simon Stevin. De wedstrijd is één van de eerste praktijkopdrachten van de toekomstige ingenieurs waarin zij kennismaken met ontwerpen, simuleren, berekenen en testen.
Foto’s: Rien Meulman

“We bleven langer zitten dan ik had gedacht”, vertelt Campmans, die met haar groepje als derde aan de beurt is om de constructie te testen. Vijf studenten liggen al vrij snel in het water. Eén jongen weet zich nog snel vast te grijpen aan het bouwwerk, waardoor drie studenten het nog wat langer volhouden.

Astrid van Sprang van het volgende groepje meent al snel te weten waaraan de constructie van haar groep is bezweken: “De zwakte zat hem in de bouten. Dat vreesden we al.” Waar de eerste groepen het nog aardig volhouden, ligt groep vijf binnen de kortste keren in het water. Eenmaal op het droge speculeren de leden volop, maar een plausibele verklaring hebben ze niet meteen. Aan een kop warme snert kunnen de bibberende lijven zich snel opwarmen.

De eerstejaars maakten de afgelopen weken een constructie met smalle staven, die ze woensdagmiddag zelf testen. Die constructie moet een wip die boven de Dommel hangt, in balans houden. Door aan de andere kant van de wip een bak water en de constructie van de betreffende groep te plaatsen, wordt het evenwicht behouden. De bak water loopt langzaam leeg, waardoor er steeds meer kracht op het bouwwerk komt te staan. Zodra de constructie bezwijkt, kantelt de wip en valt de hele groep in het water. (JvG)