Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Halve ton voor Speerpunt Bouw
22 oktober 2009 - Het College van Bestuur van de TU/e trekt komend jaar vijftigduizend euro uit voor 3TU Speerpunt Bouw. De universiteiten Twente en Delft leveren eenzelfde financiële bijdrage voor dit gezamenlijke project.

Doel is om overheid, technologiestichting STW en de bouwwereld met aanverwante bedrijven te bestoken met de kennis en kunde die aan de drie universiteiten aanwezig is als het gaat om bouwtechnieken. De ‘reclame’ moet 3TU extra opdrachten en onderzoeksgeld uit de derde geldstroom opleveren.

Prof.ir. Bert Snijder van de faculteit Bouwkunde vertegenwoordigt de TU/e in het project. Hij beschouwt Speerpunt Bouw als een ‘portaal naar de buitenwereld’. “We gaan aansluiting proberen te zoeken bij de grote maatschappelijke discussies. De belangrijkste thema’s zijn mobiliteit, gezondheid, leefomgeving en energie. We willen binnen een jaar een plan neerleggen waarin we laten zien wat we in huis hebben, in de hoop dat het als een vliegwiel werkt.”

Eindhoven doet mee met Bouwkunde, Twente stapt in met Civiele Techniek van de faculteit Construerende Technische Wetenschappen en in Delft is zowel de faculteit Bouwkunde als Civiele Techniek & Geowetenschappen betrokken. Prof.dr.ir. Mick Eekhout, hoogleraar Productontwikkeling aan de TU Delft, is benoemd tot ‘formateur’. Hij zal het uiteindelijke plan samensmeden en presenteren.

Ondanks de huidige economische malaise heeft Snijder hoge verwachtingen. “Naar mijn bescheiden mening moet je juist in crisistijd extra inspanningen leveren. We zitten nu met enorme problemen voor de economie en het milieu. Het loont absoluut om te investeren in duurzaamheid. De bouw stoot veel CO2 uit en slurpt energie. Daar is veel te winnen. We moeten ons profileren en 3TU in de etalage zetten als het wetenschappelijke geweten van de bouwwereld. Daar is zeker maatschappelijk draagvlak voor.” (FvO)/.