Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU Delft financieel in zwaar weer
22 oktober 2009 - Het College van Bestuur van de TU Delft heeft deze maand de financiële stormbal gehesen. Volgens het CvB is er bij de faculteiten en diensten sprake van ‘ogenschijnlijk structurele overbesteding’. Elke vacaturevervulling moet per direct door het CvB goedgekeurd worden.

Begin deze maand heeft het Delftse bestuur een brief gestuurd aan de decanen en leidinggevenden van de universiteitsdienst en het onderzoeksinstituut, waarin maatregelen staan die op de korte termijn de uitgaven van de universiteit in de hand moeten houden. Een streng vacaturebeleid is er daar één van, zo meldt het universiteitsblad Delta. Het CvB beslist vanaf nu of een vacature wel of niet mag worden ingevuld.

Aanleiding is een tekort dat verwacht wordt voor 2009 en dat meerdere faculteiten ook in 2010 niet kunnen ‘wegmanagen’. Bij Technische Natuurwetenschappen dreigt over 2010 een tekort van negen miljoen euro. Bij Civiele Techniek, dat al jaren in financieel noodweer verkeert, leidt een tekort van 9,2 miljoen tot het schrappen van 42 volledige arbeidsplaatsen.

Voor de komende jaren verwacht het CvB dat er ‘inhoudelijke, strategische koerswijzingen’ nodig zijn bij faculteiten, instituten en de universiteitsdienst. Ook moet de bedrijfsvoering transparanter worden. (HK)/.