Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Informaticastudenten lanceren webdienst
28 oktober 2009 - Vierdejaarsstudenten Technische Informatica Roel van Duijnhoven en Wouter Twisk hebben deze week een webdienst gelanceerd. Met JouwWeb kunnen internetgebruikers gratis een eigen website maken. x5_s.jpg

De startende ondernemers hebben een jaar gewerkt aan de ontwikkeling van de webdienst. Volgens de studenten kunnen surfers via JouwWeb veel gemakkelijker een site beheren dan bij soortgelijke diensten. “Gebruikers kunnen kiezen uit verschillende designs en hun site eenvoudig aanpassen. Ook kunnen zij op hun pagina’s afbeeldingen, filmpjes, peilingen en reactieformulieren toevoegen. Andere webdiensten zijn vaak minder gebruiksvriendelijk of bieden minder mogelijkheden. Daarbij zijn in het Nederlandse taalgebied nauwelijks tot geen van dit soort diensten”, legt Twisk uit.

De studenten wonnen begin dit jaar, in het kader van de minor Technology Entrepreneurship, een prijs voor hun idee voor dienst. Ze wilden een moderne variant ontwikkelen van Geocities, de in 1995 gestarte webdienst van Yahoo die maandag werd gesloten wegens afnemende gebruikersaantallen. Twisk: “JouwWeb sluit beter aan bij de huidige behoeften en past in de Web 2.0-traditie. Uit ons marktonderzoek blijkt dat uiteenlopende doelgroepen geïnteresseerd zijn in zo’n dienst, onder wie jongeren, kleine ondernemers en hobbyclubs.”

De twee entrepreneurs zijn van plan JouwWeb verder uit te bouwen als blijkt dat surfers de dienst weten te vinden. “We verwachten binnen een paar jaar toch wel enkele tienduizenden gebruikers. Dan willen we ook betaalde diensten aanbieden, zoals het aanvragen van een eigen domeinnaam”, zegt Twisk. Het tweetal heeft de afgelopen maanden veel tijd gestoken in het bedrijfje, gemiddeld zeker vijftien uur per week. Ze hopen spoedig ook daadwerkelijk te verdienen aan de webdienst. “JouwWeb is nu nog reclamevrij, maar daar moet binnenkort verandering in komen.” (TA)