spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
De TU/e in 2020
Waar staat de TU/e in 2020, in de regio, nationaal en internationaal? Wekelijks geeft iemand van binnen of buiten de universiteit zijn of haar visie.

Zojuist alweer mijn laatste college kwantummechanica gegeven in dit kwartaal. Ik keek de zaal in naar een honderdtal studenten en dacht na over 2020. Wat zijn over tien jaar onze wederzijdse verwachtingen en hoe kan de TU/e daarop inspelen? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we moeten er echt alles aan doen om de nieuwe regionale aanwas (het is niet anders, uit die vijver moeten we vissen) een bijzonder aantrekkelijke universiteit te bieden waar toponderwijs wordt gegeven. Ik zie in gedachten dan een schitterende, groene en autovrije campus met op vele plekken prachtige (nieuwe) architectuur. Vol met inspirerende student- (en vrouw)vriendelijke leer- en leefomgevingen waar docenten en studenten elkaar bijna vanzelfsprekend treffen.

Zelf heb ik de kwaliteit van het onderwijs aan de TU/e de afgelopen twee decennia geweldig zien groeien, indrukwekkend! Maar het kan nog veel beter, denk ik, met in het achterhoofd de briljante Michael Faraday die de Royal Institution Christmas Lectures verzorgde onder het motto: “The lecturer should give the audience full reason to believe that all his powers have been exerted for their pleasure and instruction.” We moeten actief doorgaan met de didactische opleiding van wetenschappers. We zullen open moeten staan voor de veranderende behoefte van studenten aan multimediale alternatieven voor de man-met-het-krijtje in de grote collegezaal. En vervolgens moeten we luidkeels van de daken schreeuwen -dat heet nu ‘outreach’, geloof ik- dat de TU/e de mooiste plek is om het beste onderwijs te genieten.

Ook in de masterfase liggen er enorme uitdagingen, nog even afgezien van toponderwijs geven. Hoe krijgen wij het wereldwijd ‘beschikbare’ bèta-intellect naar de TU/e? We kunnen het een student uit Chili of China toch niet kwalijk nemen dat ze Eindhoven niet weten te vinden tussen vele andere excellente universiteiten? Maar, de TU/e heeft wel het voordeel van een uitgesproken ‘hightech’ omgeving. We kunnen de studenten perfect uitleggen wat de maatschappelijke relevantie is van wetenschappelijk toponderzoek en hoe zich dat vertaalt in een aantrekkelijk masterprogramma met uitstekend carrièreperspectief. Aan mij de uitdagende taak om bij te dragen aan hun academische vorming, uiteraard met een complementaire mix van toponderwijs en toponderzoek. Ik kan niet wachten op 2020!

Henk Swagten, hoogleraar Technische Natuurkunde en uitgeroepen tot beste
masterdocent 2009

Reageer op www.tue.nl/strategie2020.


Henk Swagten. Foto: Rob Stork