spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
De TU/e in 2020
Waar staat de TU/e in 2020, in de regio, nationaal en internationaal? Wekelijks geeft iemand van binnen of buiten de universiteit zijn of haar visie.

De wereld globaliseert en het is voor onze studenten dan ook belangrijk om al tijdens hun studie aan de TU/e in een internationale setting te leren werken en ze instrumenten aan te reiken die hen helpen om over de grenzen heen te kunnen functioneren. Daarnaast is de vraag vanuit het bedrijfsleven naar ingenieurs groter dan het aantal ingenieurs dat bij ons afstudeert: een tekort dat kan worden opgevuld met excellente internationale studenten. We hebben hierin al veel bereikt! De instroom van internationale masterstudenten is sinds 2006 toegenomen met 142 procent. Dit dankzij het unieke TU/e Talent Scholarship Program, dat in samenwerking met het internationale bedrijfsleven uit de regio is opgezet en dat de combinatie biedt van een beurs en een baanopportunity. De uitdaging waar we nu voor staan, is ervoor te zorgen dat de TU/e in 2020 ook werkelijk een truly international university zal zijn.

Om een echte internationale campus te worden, is het belangrijk dat internationale studenten en medewerkers zich op de campus thuis voelen. Aan dat gevoel kan worden bijgedragen door het faciliteren van een ontmoetingsplek waar nationale en internationale studenten en medewerkers elkaar treffen, waar ze ervaringen delen en samen bijeenkomsten organiseren. Als symbool van onze internationale campus zie ik een groot gebouw voor me, waar Nederlandse en internationale studenten en medewerkers samen wonen en waar de basis wordt gelegd voor integratie.

Daarnaast moeten op een internationale campus praktische zaken goed geregeld zijn. Denk aan de menu’s in het restaurant, de bewegwijzering op de campus en -niet onbelangrijk- de openingstijden van de gebouwen. Internationale studenten moeten kunnen begrijpen wat hier allemaal speelt. We moeten ons afvragen of we in het Engels gaan vergaderen en wat we in het Engels gaan communiceren. Ook moeten we werken aan de interculturele vaardigheden van zowel medewerkers als studenten, openstaan voor interactie en niet alleen vasthouden aan het bestaande.

Een interculturele community is niet simpelweg de optelsom van een aantal praktische zaken, maar vraagt om een mentaliteitsverandering bij ons. Als we dit echt willen, en dat lijkt me onvermijdelijk, dan zullen er met z’n allen voor moeten gaan en er hard aan moeten werken. Maar samen met de TU/e community ga ik deze uitdaging graag aan!

Karen Ali, directeur Onderwijs en Studenten Service Centrum/International Relations

Reageer op www.tue.nl/strategie2020.