Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
FOM geeft geld voor fusieplasma’s en cellen
3 december 2009 - TU/e-onderzoekers doen mee in twee van de vijf nieuwe programma’s van de Stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM). Dr. Kees Storm (Technische Natuurkunde en het Institute for Complex Molecular Systems) gaat onderzoek doen naar de manier waarop cellen reageren op mechanische prikkels. Bij het tweede programma, dat draait om het stabiliseren van fusieplasma’s, zijn prof.dr.ir. Maarten Steinbuch (Werktuigbouwkunde), prof.dr. Niek Lopes Cardozo en deeltijdhoogleraar prof.dr. Ute Ebert (beiden Technische Natuurkunde) betrokken.

Storm laat weten dat het programma ‘Mechanosensing and mechanotransduction by cells’ voortbouwt op een bestaande samenwerking in het kader van een eerder FOM-programma. “Daarin hebben we de afgelopen jaren mooi biofysisch werk gedaan aan biopolymere materialen. Met het nieuwe programma verschuiven we meer naar de echte biologie en gaan we samenwerken met celbiologen van universiteitsziekenhuizen en het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen. We willen weten hoe cellen zich bewust worden van de mechanische eigenschappen van hun omgeving; welk mechanisme stelt cellen in staat om te voelen? En hoe geven ze die informatie vervolgens weer door in de vorm van biochemische signalen?”

Modelleerwerk
Storm, bezig aan de TU/e een groep op te bouwen, ontvangt ruim drie euroton. Hij neemt een belangrijk deel van het modelleerwerk voor zijn rekening. “Dit project is een prima kans om ons modelleerwerk aan een realistische biologische context te toetsen. Dat is een belangrijke nieuwe richting voor het Eindhovense onderzoek.”

Turbulentie
Het andere FOM-programma met TU/e-inbreng wordt geleid door het FOM-instituut voor plasmafysica in Nieuwegein, vertelt de Eindhovense kernfusiehoogleraar Lopes Cardozo. “In dit programma worden de banden tussen het FOM-instituut en de universitaire groepen versterkt en uitgebouwd. Er komen dan ook diverse promovendi uit het programma hier werken, zowel in mijn groep als in die van Maarten Steinbuch. We willen technieken ontwikkelen om plasma’s waarin kernfusie plaatsvindt stabiel te houden en te voorkomen dat ze afkoelen door het optreden van turbulentie. Daarvoor moet je exact kunnen meten wat er aan de hand is en vervolgens regeltechniek toepassen om zaken te corrigeren. De groep van Steinbuch behoort tot de top in deze controletechnologie en is heel succesvol in het fusieprogramma geïntegreerd geraakt.”

Daarnaast levert deeltijdhoogleraar Ute Ebert vanuit het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam de benodigde expertise op het gebied van ‘multiscale’ numerieke modellering. Lopes Cardozo houdt zich vanuit Eindhoven bezig met de echte plasmafysica: “Wij bestuderen onder meer de wisselwerking van turbulentie met de alfadeeltjes die vrijkomen bij het fusieproces en kijken naar de mogelijkheid om turbulentie te onderdrukken door het plasma heel snel te laten roteren.” (TJ)/.