Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Hans, ik ben hier!”
3 december 2009 - Het begint wat onwennig, de officiële opening van de Virtual Classroom van 3TU op maandagmiddag 30 november in zaal 14 van het Auditorium. Op een groot HD-scherm is te zien hoe de zalen in Delft en Twente vollopen. Vijf minuten voor aanvang is het met de camera’s even zoeken naar de juiste positie. Het beeld stokt af en toe even. Maar dan klinkt het vanuit Twente: “Ha Hans!” en vanuit Delft: “Ja Hans, ik ben hier!”.
Foto: Bart van Overbeeke

De opening, met als gastheer Eindhovens rector prof.dr.ir. Hans van Duijn (op de foto op de voorgrond), was vooral voor de vorm. Sinds afgelopen september worden in samenwerking met Delft en Twente al virtuele colleges gegeven voor studenten van de drie technische universiteiten in het samenwerkingsverband 3TU. Eindhoven verzorgt momenteel de mastervakken ‘Requirement Analysis, Design and Verification’ en ‘Distributed Trust Management’. Het gaat om een pilotproject.

Het voornaamste voordeel van de virtuele colleges is dat studenten van de drie technische universiteiten minder vaak of helemaal niet meer naar een andere universiteit hoeven te reizen om bepaalde colleges te volgen. Een ander groot voordeel is dat de capaciteit van een vak veel minder afhankelijk wordt van het aantal docenten of de grootte van de zaal. Eén docent kan meerdere zalen tegelijk toespreken en tevens vragen uit alle zalen beantwoorden.

Er kleven ook wat nadelen aan het virtuele college. Universitair hoofddocent Fred Hobma van de TU Delft vindt de interactie met studenten via het scherm lastiger dan met de eigen studenten in de zaal. Studente Sandra Brouwer beaamt dat de drempel om een vraag te stellen hoger is dan bij een normaal college, omdat het lastiger is om de docent te onderbreken. “Daardoor voelt het brutaal.”

Drs. Jim Bergmans, beleidsmedewerker onderwijs van het Onderwijs en Studenten Service Centrum van de TU/e, hoopt dat het systeem ingezet gaat worden voor de gezamenlijke masters van Eindhoven, Delft en Twente. “We zijn op zoek naar tools om die masters toegankelijker te maken. Daar is dit er zeker één van”, aldus Bergmans.

Lees meer over het virtuele college in Cursor 3, verschenen op 24 september van dit jaar. (SK)