Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Eindhoven eerste stad met eigen Glazen Tent
3 december 2009 - Het weekend voor kerst zal op het Eindhovense Catharinaplein een Glazen Tent staan met de functie van het welbekende Glazen Huis van Serious Request: geld inzamelen voor een goed doel. Compositum heeft het initiatief genomen en hiervoor toestemming gekregen van 3FM. In alle Nederlandse studentensteden spannen verenigingen zich in voor de actie, Eindhoven is de enige die het Glazen Huis kopieert.

Op verzoek van Compositum, de koepelorganisatie van de drie algemene studentenverenigingen, zal een bedrijf op 18 december een tent opzetten met daarin drie glazen wanden. Daardoorheen kan het publiek zien dat zes studenten honderd uur lang niet eten en drinken. “Een uitzondering wordt gemaakt voor het avondeten”, legt Compositumvoorzitter Irene Boertien uit. “Hiervoor is gekozen omdat de actie het moet doen zonder begeleiding van een medische staf. We proberen omliggende restaurants zover te krijgen dat ze diners komen brengen.”

Liedjes
Het idee van Serious Request is dat het publiek geld doneert om liedjes gedraaid te krijgen. Dat kan nu ook, zij het dat de aangevraagde muziek niet op de radio te horen is, maar in een caravan die naast de Glazen Tent staat. Het onderkomen wordt overigens zo ingericht dat het Eindhovense publiek ook een beeld krijgt van het studentenleven; kratten bier, een tv en oude banken zullen niet ontbreken.

Het geld dat wordt opgehaald, komt ten goede aan de landelijke actie. Het Glazen Huis staat dit jaar in Groningen. Serious Request is een sinds 2004 terugkerende actie van de Nederlandse radiozender 3FM om geld in te zamelen voor projecten van het Rode Kruis. Dit jaar wordt de opbrengst gebruikt voor malariabestrijding.

Boertien zou ‘dolgraag’ zitting nemen in het vastende team, maar ze zal in de actieweek aanspreekpunt moeten zijn. “Ook 3FM komt langs. En wie weet ‘Hart van Nederland’.” De voorbereidingen zijn in volle gang. Compositum werkt hiervoor samen met de organisatie van Eindhoven Winterstad. (NS)/.