Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Jacht op huisjesmelkers weer geopend

4 december 2009 - ROOD, de jongerenafdeling van de SP, is in samenwerking met de Landelijke Studentenvakbond weer op zoek naar klachten over huisbazen. Donderdag 3 december zetten zij een tentje op in het Auditorium met de tekst ‘te huur voor 350 euro per maand’ en spraken zij TU/e studenten tijdens de lunch aan over hun huuromstandigheden. In februari 2010 maakt ROOD bekend wie de oneervolle vermelding ‘Huisjesmelker van het jaar’ verdient. x3_s.jpg
Met een ludieke actie in het Auditorium vroeg ROOD om aandacht voor hun campagne tegen huisjesmelkers. Foto: Bart van Overbeeke

“Graag ter plekke invullen.” Dat was het verzoek van Jouke de Boer, bouwkunde student op de TU/e en actievoerder van ROOD. Zijn ervaring is dat wanneer studenten de in te vullen briefkaart mee naar huis nemen, deze onder in de tas blijft liggen. Bijna alle aanwezigen heeft hij aangesproken en daaruit zes aanmeldingen ontvangen voor de Huisjesmelker van het jaar verkiezing.

“Er is nog steeds sprake van woningnood onder jongeren”, zegt De Boer.”Hier maken verhuurders misbruik van door schandalig hoge huur te vragen (vergelijk het met 350 euro voor een tentje) of slecht onderhoud te plegen.” De meest opvallende klacht die De Boer in het Auditorium hoorde was over een huisbaas die nooit te spreken is.

“In dat huis was veel achterstallig onderhoud. Bij een barst in het raam kon de student de eigenaar niet bereiken. Een ander vertelde dat zijn baas geen dubbel glas wilde aanbrengen en in plaats daarvan adviseerde de verwarming maar hoger te zetten.”

ROOD hoort ook geregeld van internationale studenten die vastzitten aan een jaarcontract voor slechte kamers die zij van te voren niet hebben kunnen bezichtigen. Niet alleen particuliere huisbazen kunnen worden aangemeld, ook bemiddelaars en corporaties maken kans.

Wanneer ROOD eind januari een ‘winnaar’ uitkiest, zal ze nog wel eerst checken of de klacht gegrond is.

Tot eind januari kunnen studenten hun huisjesmelker via internet nomineren: www.huisjesmelkervanhetjaar.nl