spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB



Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Internationaal overleg over Driving Challenge

9 december 2009 - De internationale gemeenschap op het gebied van Cooperative Driving Systems was dinsdag 8 en woensdag 9 december bijeen bij TNO in Helmond. Circa tachtig vertegenwoordigers van bedrijven en kennisinstellingen uit achttien landen, onder wie TU/e-hoogleraar prof.dr. Henk Nijmeijer, legden er de laatste hand aan de regels en richtlijnen voor de opzet van de zogeheten Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC). x6_s.jpg

TU/e-prof Nijmeijer (Dynamics and Control) bereidt zich met het Automotive Technology-team  -kortweg ATeam- van de universiteit voor op de GCDC in september 2011. Dan zullen ongeveer dertig voertuigen op de A270 tussen Helmond en Eindhoven in een file gaan rijden. De auto’s communiceren met elkaar en de infrastructuur via draadloze netwerken. De chauffeurs hoeven alleen maar te sturen. De GCDC is bedoeld als uitdaging om voertuigen veiliger te maken en de doorstroming van het verkeer te verbeteren.

Nijmeijer: “De enige onzekerheden die nog bestaan, betreffen sommige wettelijke voorschriften en de aansprakelijkheid bij een ongeval. Ook het communicatieprotocol moet nog worden uitgewerkt. We willen graag het nieuwste van het nieuwste gebruiken, maar dat kan risicovol zijn door een gebrek aan praktijkervaring. Verder zijn er grote hoeveelheden geld nodig voor dit project, maar daar hebben we alle vertrouwen in.”

Een woordvoerder van TNO in Helmond laat weten dat naar verwachting dertig teams zich in maart 2010 zullen inschrijven voor de GCDC. “Daarvan komen er zo’n twintig uit Europa, een stuk of vijf uit de Verenigde Staten en de rest uit Australië en het Verre Oosten.”

Het ATeam telt intussen vijftien personen. De groep bestaat uit promovendi, technici en andere TU/e’ers. Ze gaan een DAF-truck inzetten tijdens de challenge en worden gesponsord door de truckfabrikant en TMC Automotive. Nijmeijer: “Het is een uitdagend project met meerdere disciplines. We onderzoeken hoe voertuigen het beste kunnen anticiperen in het verkeer. Daarvoor kijken we onder meer naar aspecten als logistiek, regeltechniek, embedded systems, elektrotechniek en wisselwerking tussen mens en machine. We testen op een eigen rollerbank in W-laag; de ultieme vuurdoop vindt straks plaats op de testbaan van DAF in Sint-Oedenrode.” (FvO)