Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Arno Peels nieuwe bestuursvoorzitter TU/e

11 december 2009 - De Raad van Toezicht van de Technische Universiteit Eindhoven heeft dr.ir. Arno Peels (53) met ingang van 1 mei 2010 benoemd tot voorzitter van het College van Bestuur. Hij volgt ing. Amandus Lundqvist op die in april 2010 met pensioen gaat. Peels is geboren in Eindhoven, studeerde aan de TU Delft en promoveerde en werkte aan de Universiteit Twente. Met de benoeming in Eindhoven lijkt hij de verpersoonlijking te worden van de 3TU-gedachte. x7_s.jpg
Dr. ir. Arno Peels. Foto: Bart van Overbeeke

Arno Peels, geboren in 1956 in Eindhoven, behaalde in 1980 zijn ingenieurstitel in de luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Vier jaar later, in 1984, promoveerde hij tot doctor in de elektro- en informatietechniek aan de Universiteit Twente. Aansluitend was hij een jaar als universitair hoofddocent verbonden aan deze universiteit.

Daarna vervulde hij gedurende 16 jaar diverse managementfuncties bij Philips Semiconductors in achtereenvolgens Eindhoven, Nijmegen, Hamburg/Graz en uiteindelijk als vice-president en general manager Business Line RF bij Philips Semiconductors weer in Nijmegen van 1999 tot 2001. Daarna was hij in de periode 2001-2008 directievoorzitter en CEO van Thales Nederland B.V. (hoofdvestiging Hengelo) en vice-president en group executive van de Thales Group, een internationaal opererend elektronicaconcern.

Verder is Peels lid van de Raad van Commissarissen van Cofely Nederland N.V. en van de Raad van Advies van 'TwentyTwenty for exceptional growth'.

Een prachtige staat van dienst en vooral de uitzonderlijke combinatie - Delft, Twente, Eindhoven - lijkt een grote plus om hem tot bestuursvoorzitter te benoemen. Arno Peels kan er wel om lachen. “Ik de ideale 3TU-synthese? Dat zul je aan anderen moeten vragen.”

Volgens hem spelen ook andere factoren een belangrijke rol bij zijn benoeming. “Ik heb veel ervaring met zowel universiteiten als bedrijven, waar ik vooral aan de kant zat van de high tech sector. Ik weet hoe het is om ingenieurs in dienst te nemen. Hoe je academici in een bedrijfsketen moet opnemen.”

Door zijn functie bij Thales heeft Peels naar eigen zeggen veel contacten opgebouwd met de overheid, Tweede Kamer en werkgevers- en werknemersorganisaties. “Alles bij elkaar, denk ik dat deze elementen goed bij elkaar passen voor de functie aan de TU Eindhoven.”

Uiteraard wordt van hem verlangd om doelen te stellen. Welke? “Dat wil ik graag nader invullen met mijn collega’s van het College van Bestuur en de faculteiten. In 2010 zal in ieder geval nadrukkelijk de toekomststrategie van de TU/e aan de orde komen.”

Buiten zijn drukke loopbaan heeft Peels zijn passie voor sport gehouden. “Ik heb tot twee jaar geleden competitief hockey gespeeld. Nu ga ik veel hardlopen. In de winter houd ik van skiën en in de zomer ga ik graag zeilen. Andere hobby’s van me zijn Nederlandse literatuur en musea bezoeken.”

Zijn benoeming beschouwt de geboren en getogen Eindhovenaar niet zozeer als een terugkeer. “Ik heb vele reizen afgelegd naar de VS en Azië en in tal van plaatsen gewoond. Nuenen, Hamburg, Graz en tegenwoordig in de buurt van Nijmegen, op twintig minuten rijden van Eindhoven. Maar dat is geen reden om nu opgelucht te verzuchten: ‘hè hè, we zijn weer thuis’. Het voelt eerder als een stuk herkenning nu ik weer in Eindhoven kom.”