spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
De TU/e in 2020
Waar staat de TU/e in 2020, in de regio, nationaal en internationaal? Wekelijks geeft iemand van binnen of buiten de universiteit zijn of haar visie.

Een paar weken geleden hield professor Henk Swagten op deze plaats een pleidooi om de professor-met-het-krijtje voor 2020 definitief te vervangen door een docent die alle multimediale alternatieven aangrijpt om de aandacht van de studenten te krijgen. Als ik echter via moderne kanalen als YouTube kijk naar colleges gegeven op MIT of Harvard, zie ik daar docenten inspirerende colleges verzorgen met als enig hulpmiddel datzelfde klassieke krijtje. Wat deze colleges zo interessant maakt, en overigens ook die van professor Swagten, is waarover ik het in deze column wil hebben, namelijk enthousiasme voor wetenschap en techniek.

Om te excelleren, is passie nodig. Een sporter zal nooit wereldkampioen worden zonder een diepgewortelde liefde voor zijn sport en een politicus zal geen electoraat hebben als hij zijn ideeën zonder passie verkondigt. Hetzelfde geldt in mijn ogen ook voor de TU/e; zonder enthousiaste studenten en professoren zal de universiteit nooit de uitstraling krijgen van een topuniversiteit.

Helaas kom ik in Eindhoven aan de lopende band studenten tegen die liever de Donald Duck lezen dan het Technisch Weekblad en een avondje derderangs cabaret verkiezen boven een lezing van een Nobelprijswinnaar. Kortom, veel studenten hebben geen passie voor hun vakgebied of de techniek en ze zien hun studie meer als een verplichting dan een hobby. Hoe kan de TU/e in 2020 de concurrentie aangaan met Harvard zonder gepassioneerde studenten?

Naar mijn mening zou de aandacht van het onderwijs aan de TU/e meer moeten uitgaan naar het motiveren en enthousiasmeren van studenten, in plaats van te kijken naar het afwerken van lijstjes met leerdoelen en competenties. Studenten moeten al aan het begin van hun studie betrokken worden bij state-of-the-art onderzoek, Bouwkundestudenten moeten ontwerpen maken voor echte projecten in de omgeving en studenten Bedrijfskunde moeten meer projecten uitvoeren voor de vele hightech bedrijven in de regio.

Laten we voor 2020 inzetten op een universiteit waar iedere student en professor een aanstekelijk enthousiasme aan de dag legt voor wetenschap en techniek, waardoor de algehele uitstraling van de TU/e naar een hoger niveau getild wordt.

Sjors Schellekens, student Technische Natuurkunde

Reageer op www.tue.nl/strategie2020.