spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
De TU/e in 2020
Waar staat de TU/e in 2020, in de regio, nationaal en internationaal? Wekelijks geeft iemand van binnen of buiten de universiteit zijn of haar visie.

De discussie over de TU/e in 2020 lijkt mij tot op heden vooral te gaan over studentenaantallen, kwaliteit van onderwijs en onderzoek en de plaats van de TU/e op diverse ranglijsten. ‘Wij’ moeten de beste zijn, bedrijven en studenten moeten worden gelokt. Daar kun je plannen voor bedenken, beleid voor ontwikkelen. Maar de discussie rondom 2020 biedt ons ook de mogelijkheid om meer wezenlijke vragen te stellen. Laten we dat eens proberen...

Wat is ons bestaansrecht als technische universiteit? Of anders: wat geeft ons het recht te bestaan en te doen wat we doen? We doen onderzoek en we leiden op, dat zijn onze kerntaken. Maar waartoe? Ik ben van mening dat een universiteit naast kennisontwikkeling en opleiding ook een maatschappelijk mandaat heeft. Zeker een universiteit die ingenieurs opleidt, bouwmeesters van onze wereld. Een wereld die hen steeds met nieuwe uitdagingen confronteert en hen soms zorgen baart. Ingenieurs proberen deze wereld steeds weer te verbeteren. Dat deden zij in 1920, in 1970 en ook in 2020. Uitdagingen blijven, zo ook de behoefte aan mensen die uitdagingen het hoofd bieden.

Wie gaat de uitdagingen van 2020 te lijf? Dat is de basisschoolleerling van nu. Die vraagt zich nog niet af wat hij gaat studeren, laat staan of hij dat in Delft of in Eindhoven wil doen. Die is nog niet bezig met het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, maar van zijn eigen, alledaagse problemen. En daarvoor gebruikt hij techniek. Of misschien is het wel een kleine onderzoeker, die de wereld ontdekt en verklaringen zoekt voor wat hij ziet. Wetenschap en techniek zijn voor hem instrumenten om verder te komen, een doel te bereiken.

Diezelfde twaalfjarige willen we straks binden aan de TU/e. Doen ranglijsten er dan toe? Welnee! We moeten aansluiten bij de passie om problemen op te lossen en de wereld te begrijpen. Door die passie nu te koesteren en te bewaken. Door een vrijplaats te zijn waar door te dromen, te vragen en out-of-the-box te denken, nieuwe oplossingen ontstaan. Is dat niet waarom wij bestaan? Durven we dromen te verwezenlijken?

Jelle de Jong,
directeur Stichting Techniekpromotie

Ook zin om een column te schrijven over de universiteit in 2020? Mail naar e.teitsma@tue.nl.