Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Karper kiest het hazenpad
6 mei 2010 - Het TU/e-terrein vormde dit weekend het ietwat ongewone decor voor de 3D-challenge van studentenhandboogvereniging Da Vinci. Verspreid over de campus werden dertig kunststof dieren opgesteld; de doelen voor de schutters die zaterdag en zondag in verschillende klassen tegen elkaar streden.
Foto’s: Bart van Overbeeke

Een opstandige kunststof karper vond het na de eerste dag blijkbaar wel welletjes. Het beestje wist zich zaterdagmiddag (al dan niet met hulp) los te rukken van de touwen waarmee hij in de Dommel was vastgelegd. Leden van Da Vinci fietsten er langs de Dommel achteraan en vonden ‘m zo’n vier kilometer noordwaarts terug, verstrikt in een tros wier.

Aan de wedstrijd deden beide dagen zo’n honderdtwintig schutters mee, waarvan de deelnemende studenten met hun scores tevens meedongen naar het Europees studentenkampioenschap. Heel groot was de concurrentie in dat verband trouwens niet. Aangezien Nederland maar twee studentenhandboogverenigingen telt en het Eindhovense Da Vinci de handen al vol had aan de organisatie van het evenement, bleven alleen de studerende schutters uit Enschede over.

Karmen de Maaré van de organisatie blikt terug op een geslaagd weekend. De sfeer was volgens haar ‘supergoed’ en de deelnemers waren enthousiast over de wat ongewone omgeving: “Normaal doen we dit in het bos”. Het werd de schutters bepaald niet gemakkelijk gemaakt. Zo mochten ze via de noodtrap op het gebouw Cascade klimmen om over de weg op een doel beneden te schieten. Ook de karper in de Dommel bleek, zelfs voordat ie er van tussen ging, een lastig onderdeel van de strijd. De Maaré: “Het is altijd heel lastig om over water de afstand in te schatten; je hebt weinig referentiepunten. Als je mist, schiet je pijl bovendien de Dommel in; dat maakt het ook psychisch lastiger”. Overigens stonden leden van Da Vinci op een brug iets verderop paraat om pijlen met behulp van een magneet uit het water te hengelen. (MvdV)