Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Fototentoonstelling kondigt nieuwe fotobank aan
6 mei 2010 - Een kleine lowbudget fototentoonstelling is opgezet om de komst van de beeldbank ‘TU/e in beeld’ in te leiden. Coördinator Academisch Erfgoed Erik Geelen (Informatie Expertise Centrum) heeft een verzameling van bijna vijftig prominenten die de TU/e de afgelopen vijftig jaar bezochten, laten afdrukken op A1-formaat. Ze zijn tot eind augustus te zien in De Hal.
Een van de foto’s van de expo: koningin Juliana bracht in september 1963 een bezoekje aan de TU/e.

Prachtige zwart-wit foto’s hangen zonder lijst aan de wanden van de centrale bibliotheek en de gang op de begane grond van De Hal. We zien Herman Brood in 1994 optreden in de AOR (het voormalig studentencafé in de Bunker) en André Hazes die in 1983 het 25-jarig bestaan van de personeelsvereniging komt opleuken. Naast foto’s van artiesten hangen er ook veel platen van leden van het koninklijk huis. En wie Simon Vinkenoog nog eens wil bekijken, kan hem aantreffen in een ontspannen pose -sigaret in de hand- voor een schoolbord in een collegezaal tijdens een lezing rond 1995. Een oudere foto is van Simon Wiesenthal die in 1966 aan de TU/e waarschuwde voor het gevaar van neonazisme. Nog een jaar eerder gaf Max Euwe een simultaanwedstrijd schaken aan TU/e’ers. “Ik heb een willekeurig verzameling foto’s van royalty, politici en artiesten met toelichting op een rij gehangen”, zegt Geelen. Het is een opmaat naar de nieuwe fotobank ‘TU/e in beeld’. “Daarin kun je al onze archieffoto’s snel opzoeken, bekijken en desgewenst downloaden. We gaan het bestand campusbreed aanbieden, op langere termijn mogelijk op het open web. Er komt ook een optie om aanvullende informatie of commentaar op een foto in te dienen bij de redactie van het bestand, zodat de gegevens aangevuld kunnen worden.” De datum waarop de fotobank online komt, is nog niet vastgesteld. (NS)/.