spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Spektakelstuk 45-jarig Quadrivium: ‘Muziek op de Dommel’

27 mei 2010 - ESMG Quadrivium, het studentenmuziekgezelschap voor klassieke muziek in Eindhoven, viert dit jaar zijn 45ste verjaardag. Er zijn verschillende activiteiten georganiseerd, maar de klapper is een groot muziekfestival in de stad op zaterdag 5 juni: ‘Muziek op de Dommel’. Op een fraaie locatie in de Dommel bij het Van Abbemuseum worden de hele middag en avond gratis concerten gegeven. Niet alleen door Quadrivium, ook met muzikanten uit de hele regio, want het is een feest voor studenten en inwoners, jong en oud.
Een impressie van hoe het podium op de Dommel eruit komt te zien.

De wortels van Quadrivium liggen begin jaren zestig bij het Eindhovens Studenten Corps, dat een koor heeft. Eind 1964 gaat het koor zelfstandig verder en ontstaan ESMG en de Tuna’s. Pas in de jaren tachtig ontstond ESMG Quadrivium zoals we dat nu kennen, met 135 leden: het harmonieorkest Auletes, symfonieorkest Ensuite, gemengd koor Vokollage en blokfluitensemble Sambuca. De naam viersprong verwijst niet alleen naar de vier onderdelen van ESMG, maar ook naar de zeven vrije kunsten die je in de Middeleeuwen kon leren en waarvan muziek er een was.

Tom Peeters, commissaris van de lustrumcommissie, en Erik de Jong, lid van de lustrumcommissie, beschrijven de ontwikkeling van ESMG eensgezind in termen van groei en professionalisering. Peeters: “Niet alleen door de concerten, ook door allerlei speciale projecten. We hebben ooit samen met Doppio een musical gemaakt en vorig jaar waren er de 3TU-concerten, waarbij Auletes speelde met het Studenten Harmonie Orkest Twente en het studentensymfonieorkest uit Delft. Deze zomer gaan we op klippertournee, varen op het IJsselmeer en concerten geven op mooie plekken.”

“Maar”, zo stelt De Jong, “alles gaat met golven. Bijvoorbeeld de ledenaanwas: vorig jaar kregen we bijna geen leden voor het koor, dat toen uit twaalf personen bestond. Nu, na een workshop, zijn er dertig actieve en enthousiaste leden.”

Peeters: “We hebben een vaste kern van muzikanten die lid blijven, ook als ze afgestudeerd zijn. Zelfs na hun promotie blijven sommigen bij Quadrivium meespelen, en zelfs dáárna. Maar je hebt natuurlijk regelmatig nieuwe leden nodig en dan moet je echt een inspanning doen. We proberen mensen er zoveel mogelijk bij te betrekken, om bijvoorbeeld ook het orkest compleet te houden. De laatste jaren verkeerden we in een luxe positie met een uitstekende eerste fagottiste en hoboïste, maar als zij weggaan, is het een probleem om er weer iemand van die kwaliteit erbij te krijgen.”

De Jong: “We spelen een breed scala aan muziek, niet alleen toegankelijk stukken als ‘De schilderijententoonstelling’ van Moussorgski of de Peer Gynt Suite van Grieg. Tijdens concerten brengen we ook moderne composities, tussen de meer populaire stukken. Dat houdt het voor ons als muzikanten interessant, want je moet een heel andere instelling aannemen. Anderzijds, het voordeel van regelmatige doorstroming is dat je steeds nieuwe ideeën en projecten krijgt die we zelf uitvoeren. Dat is het leuke aan Quadrivium.”

’Yes!’
Verschillende lustrumactiviteiten zijn al achter de rug, zoals een reünie en het lunchconcert van Vokollage en Sambuca. Een lustrumjaar vraagt natuurlijk om een spectaculaire afsluiting en dat wordt ‘Muziek op de Dommel’. Op 5 juni is een breed opgezet festival, van ’s middags tot ’s avonds met muzikanten uit de hele regio. Het festival is gratis toegankelijk en om er de hele dag aangenaam te kunnen vertoeven is er volop eten en drinken te krijgen en zijn er zitjes gemaakt rond het hoofdpodium en nevenpodium. Daar wordt gespeeld tijdens de changementen op het hoofdpodium. Het hele programma staat op www.muziekopde dommel.nl, maar er zijn wel een paar toppers die de Jong en Peeters speciaal aanbevelen. Zoals mezzosopraan Charlotte Schoeters, studente aan het conservatorium in Tilburg, die onder meer soleert in ‘Carmen’. Tenor Jorge Martina mag op zijn beurt als solist schitteren bij de ‘Misa Criolla’, een stuk dat vijf verschillende soorten Argentijnse muziek laat horen. “Ter afsluiting spelen we de Danzon n0.2, een geweldig swingend stuk”, vertelt De Jong, waarbij zijn ogen beginnen te stralen, gevolgd door een krachtig “Yes!” (GV)/.


De Quadriviumleden repeteren voor het concert. Foto’s: Bart van Overbeeke