Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe strategie TU/e vraagt forse investering
27 mei 2010 - Over de eerste aanzet tot een nieuw strategisch plan voor de TU/e voor de komende tien jaar werd gisteren gedebatteerd. Belangrijkste punten: Engels wordt de voertaal, er komen vier faculteitsdoorsnijdende thema’s, de instroom van studenten, vrouwen en buitenlanders moet sterk omhoog, er komt een Engineering College voor excellente bachelorstudenten en een instituut voor life long learning. Kosten: zes- à zevenhonderd miljoen euro.

Met in- en externe groepen is acht maanden gewerkt aan de ‘houtskoolschets’ voor de Strategie TU/e 2020. Hoogleraar Anthonie Meijers, lid van regiegroep, presenteerde woensdag 26 mei de grote lijnen van het plan aan ongeveer tweehonderd toehoorders. Hij deed dat in het Engels, wat in 2020 ook de voertaal moet zijn aan de TU/e.

De schets spreekt over drie actielijnen die de komende tien jaar leidend moeten zijn. Zo worden er vier thema’s gekozen die de maatschappelijke en economische impact van de onderwijs- en onderzoeksprogramma’s moeten vergroten. Deze thematische clusters gaan dwars door de faculteiten heen en krijgen ieder een eigen wetenschappelijk directeur, die tot taak heeft alle partners samen te brengen en voor de financiële middelen te zorgen. De bestaande faculteiten blijven intact. Drie thema’s worden al genoemd: sustainable energy, industrial innovation en health. Binnen het onderwijs is meer differentiatie gewenst. Dat leidt onder meer tot de oprichting van een brede en intensieve Engelstalige bacheloropleiding Engineering Science en daarvoor komt op de campus een Engineering College, vergelijkbaar met het University College in Utrecht. Met deze opleiding, waarbij gerekend wordt op honderdvijftig afstudeerders per jaar, moet een nieuw type ingenieur worden opgeleid. Multidisciplinair, internationaal georiënteerd, sterk in teamwork en communicatie en ondernemend van aard, aldus het plan.

Maatschappelijke thema’s en mens- en geesteswetenschappen moeten in de toekomst in alle opleidingen aan de TU/e nadrukkelijk worden geïntegreerd. Hiermee winnen de opleidingen aan duurzame maatschappelijke herkenbaarheid en worden ze bovendien aantrekkelijker voor nieuwe groepen potentiële studenten, met name voor vrouwen. Hiervan moet de instroom drastisch omhoog. In tien jaar tijd moet het aandeel vrouwen in de bachelor van 17 naar 30 procent en in de master van 19 naar 28 procent, zo staat in het strategisch plan. Ook binnen de wetenschappelijke staf moet dat percentage progressief stijgen. Nu ligt het aantal vrouwen op vier procent, in 2020 moet één op de vijf wetenschappers een vrouw zijn. Volgens hoogleraar Anthonie Meijers wordt dit hét criterium om te zien of de TU/e erin geslaagd is een cultuuromslag te maken.

Het aantal buitenlandse studenten, zowel in de bacheloropleidingen als in de masters, moet ook stevig omhoog. In 2020 streeft men naar 125 bachelors en 350 masterstudenten van buitenlandse komaf die hier hun diploma halen. Binnen de wetenschappelijke staf moet het aandeel buitenlanders naar dertig procent.

Om voet aan de grond te krijgen op de markt voor life long learning wordt de TU/e Academy for Advanced Engineering Studies opgericht. Dit instituut moet gaan voorzien in de behoefte om hightech bedrijven de mogelijkheid te geven hun beste ingenieurs extra vraaggestuurde opleidingen te laten volgen.

Het hele strategieplan, waarbij ook het huisvestingsplan Campus 2020 en de ombouw van de campus tot het TU/e Science Park worden gerekend, gaat tussen de zes- à zevenhonderd miljoen euro kosten. Volgens de schets moet de TU/e de helft daarvan (inclusief de 250 miljoen voor het huisvestingsplan) zelf kunnen dekken. De rest moet komen uit investeringen, participaties en bijdragen en subsidies van derden en door stijgende inkomsten van de TU/e. Daarbij wordt gedacht aan het Rijk, de provincie en de gemeente Eindhoven.

De eerste reacties tijdens het debat waren vooralsnog positief. Al kwamen er ook geluiden dat de TU/e met dit plan lang niet ambitieus genoeg is als het vergeleken zou worden met plannen die in het buitenland worden opgesteld. De komende weken is het de bedoeling dat de houtskoolschets nog diverse malen onderwerp van debat is, zodat nieuwe input kan worden meegenomen in de definitieve Strategieschets. (HK)/.