Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
In memoriam

27 mei 2010 - Op 13 mei is prof.dr. D.A. de Vries overleden op de leeftijd van 94 jaar. Professor Daan de Vries heeft belangrijke bijdragen geleverd aan onderwijs, onderzoek en bestuur van onze universiteit gedurende de eerste 25 jaar van haar bestaan. Hij werd in 1958 benoemd tot hoogleraar in de algemene natuurkunde aan de THE.

Na te zijn afgestudeerd in de theoretische natuurkunde in Leiden was hij twee periodes verbonden aan de Landbouwhogeschool te Wageningen, onderbroken door een voor hem bijzonder zware periode tijdens de bezetting. In Wageningen deed hij onderzoek op het gebied van de fysica en de micrometeorologie van de bodem. Op dat onderwerp promoveerde hij in Leiden in 1952 bij H.A. Kramers.

Internationale bekendheid verwierf hij door zijn werk in Australië, samen met J.R. Philip, op het gebied van de modellering van het simultane transport van vocht, warmte en zout in de bodem. Voor dit werk ontvingen zij beiden de prestigieuze Robert E. Horton Award van de American Geophysical Union in 1958.

In Eindhoven verbreedde hij zijn activiteiten op het gebied van het warmtetransport. Naast transport in poreuze media werd onderzoek geëntameerd op verschillende andere gebieden: kookverschijnselen en electrolyse, turbulent warmte- en materietransport met het oog op toepassingen in landbouw en milieu en transportcoëfficiënten in mengsels van gassen.

Prof. Daan de Vries was een actief en deskundig bestuurder. Hij was secretaris van de Senaat in het academische jaar 1963/64. Hij was voorzitter/beheerder van de afdeling Technische Natuurkunde van 1966 tot 1970 en hij was gekozen lid van het CvB in de periode 1978-1982. Daarnaast was hij lid c.q. voorzitter van tal van nationale en internationale gremia. Hij kreeg voor zijn wetenschappelijk werk een eredoctoraat in Toulouse in 1986. Voor zijn vele maatschappelijke verdiensten kreeg hij hoge koninklijke onderscheidingen in Nederland en in België. Prof. De Vries was een aimabel, erudiet en buitengewoon zorgvuldig man, die tot op hoge leeftijd belangstelling toonde voor zijn technische universiteit en zijn leerlingen. Wij leven mee met zijn echtgenote en zijn gezin.

Bestuur van de faculteit Technische Natuurkunde