Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Scheikunde als hobby
27 mei 2010 - Hoe interesseren we de jeugd voor scheikunde? Door ze proefjes te laten doen natuurlijk, en dan het liefst niet in het kader van school. Want dat is namelijk niet ‘cool’. Dat is de gedachte achter ScienceClubNL, een initiatief van TU/e-hoogleraar prof.dr. Alex van Herk. Zaterdag 22 mei ging een pilotproject met tien enthousiaste kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar van start in de scheikundelabs van de TU/e.

Het komende jaar wordt in samenwerking van de stichting C3 een programma vol proefjes en experimenten in elkaar gezet, vertelt Van Herk. “De bedoeling is dat ScienceClubNL volgend jaar, het jaar van de chemie, landelijk wordt uitgerold.” Het initiatief wordt ondersteund door de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging en er is vanuit sectorplan Natuur- en Scheikunde zestigduizend euro voor vrijgemaakt. “Van dat geld hebben we een vooronderzoek uit laten voeren en de rest van de subsidie wordt gestoken in het ontwikkelen van het programma.”

De tien kinderen in de pilot leren eerst een aantal basisvaardigheden zoals omgaan met een gasbrander en het oplossen van vaste stoffen, gevolgd door een aantal leuke en spannende proeven. In een latere fase kunnen de kinderen ook zelf onderwerpen aandragen en mogen ze zichzelf gediplomeerd ‘vaardig onderzoeker’ noemen. (TJ)

Meer informatie over ScienceClubNL is te vinden op http://scienceclub.kncv.nl.