Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-alumnus ontwerpt persoonlijk klimaatsysteem
27 mei 2010 - Bouwkunde alumnus Geert Filippini heeft op 12 mei met zijn presentatie over zijn afstudeerwerk de REHVA Student Competition op de REHVA world conference Clima 2010 in Antalya gewonnen. Voor zijn afstudeerwerk ontwierp en testte hij een prototype van een lokaal verwarmings-, koeling- en ventilatiesysteem. Dit kan een beter binnenklimaat en energiebesparing opleveren.

Filippini: “Energiebesparing is een actueel onderwerp, net als de optimalisatie van het binnenklimaat. Ik heb een systeem ontworpen waarbij stralingspanelen in het bureau zijn geïntegreerd en dat is aangevuld met een persoonlijk ventilatiesysteem. De gebruiker kan dan zijn eigen klimaat regelen.” Omdat alleen de (gebruikte) werkplekken optimaal geconditioneerd worden, kun je energie besparen. Het systeem richt zich vooral op de thermisch gevoelige lichaamsdelen. Dat wil zeggen; in de winter vooral op het warmen van handen en voeten en in de zomer op het koelen van het hoofd. Verschillende bedrijven hebben al belangstelling voor de vinding van de TU/e-alumnus getoond.

De wedstrijd is uitgeschreven door de Federation of European Heating, Ventilating and Air-conditioning Associations. De inzending van Filippini, die oktober 2009 afstudeerde binnen de master Building Services bij Bouwkunde, was de beste uit inzendingen van dertien Europese landen. (JvG)/.