Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Prijsuitreiking Gouden Bezem loopt uit de hand
27 mei 2010 - De prijsuitreiking van de Gouden Bezem voor de ‘Huisjesmelker 2010’ is woensdagmiddag 26 mei in de Verwerstraat in Eindhoven uit de hand gelopen. Vier leden van de jongerenafdeling van de SP wilden de prijs in de winkel van huurbaas Verouden overhandigen, maar werden door zijn zoon Jurek en aanwezige medewerkers buiten gezet. Tijdens de schermutselingen zou een fotocamera van het viertal zijn vernield.

De politie bevestigt dat een van de jongeren aangifte heeft gedaan van vernieling. Over het incident bestaan echter verschillende versies. Jurek Verouden zegt dat hij de ROOD-jongeren verzocht te vertrekken. Toen ze hier geen gehoor aan gaven, heeft hij ze al duwend naar buiten geleid. “Half buiten sprong er eentje provocerend voor de etalage en werden foto’s gemaakt. Ik heb de camera afgepakt om te kijken wat ze hadden gefotografeerd.” Hij ontkent de camera te hebben vernield. Ook is er volgens hem geen klap uitgedeeld.

Volgens actievoerder Jouke de Boer heeft een van zijn medestanders een klap gekregen. Omdat De Boer zelf niet op het politiebureau is geweest, weet hij niet precies waarom daarvan geen aangifte is gedaan. De Boer zegt dat hijzelf nog aangifte wil gaan doen van mishandeling.

De aanvaring tussen Verouden en de ROOD-jongeren gaat over een kamer in de Verwerstraat, op korte afstand van de winkel, dat ook het postadres is van de verhuurder Verouden Beheer. De kamer waar twee buitenlandse studenten wonen is zeven vierkante meter groot. De huurprijs bedraagt 325 euro. Veel te veel, meent ROOD. Reden voor de jongerenpartij om eind maart de Gouden Bezem aan Verouden uit te reiken, in aanwezigheid van de regionale media. De verhuurder weigerde destijds de prijs, maar beloofde het geval te bekijken, aldus De Boer. “Ze hebben twee maanden de tijd gekregen om het recht te zetten, maar er is niets gebeurd. Dus de prijs is terecht.”

Jurek Verouden noemt de uitreiking van de Gouden Bezem veel te voorbarig. “Begin juni komt de huurcommissie kijken, maar nog voor de uitspraak staan die jongens hier weer in de winkel. Ze brengen onze naam in diskrediet.” Mocht de huurprijs niet kloppen, dan wordt deze aangepast, kondigt Verouden jr. aan. “Dat zijn we wettelijk zelfs verplicht.” Volgens hem rekent ROOD verkeerd. Bij de huurprijs zijn meubels, wasmachine, droger, schoonmaak, internet en andere servicekosten meegerekend. Inclusief water en licht.

De Boer: “Volgens onze telling bedraagt de kale huur niet meer dan tachtig euro. Met servicekosten en dergelijke erbij, mag de kamer volgens het geldende puntensysteem niet meer kosten dan tweehonderd euro.” De Boer zegt dat ROOD de prijsuitreiking niet heeft willen uitstellen, ook omdat een uitspraak van de huurcommissie zes tot twaalf maanden op zich laat wachten.

ROOD deed enkele maanden geleden een oproep aan studenten om misstanden bij de verhuur te melden. Uit de zestien klachten die binnenkwamen werd Verouden uitgekozen door ROOD.  (FvO)