Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Kennismaking aan de ontbijtafel
27 mei 2010 - Drie prachtig gedekte en rijk gevulde tafels staan klaar om dertig studenten en de vier leden van het College van Bestuur te laten ontbijten in de University Club. Studentenfractie Groep –één organiseert ieder jaar zo’n ontbijt om studenten de gelegenheid te geven informeel te praten met beleidsmakers van de TU/e. “Vanochtend zijn de gesprekken persoonlijker dan tijdens de debatten in grote zalen.”
Foto: Bart van Overbeeke

Groep-één heeft studenten van allerlei pluimage uitgenodigd voor het jaarlijkse ontbijt met het CvB. Van tweede- tot laatstejaars, uit alle faculteiten, en van verschillende verenigingen. Diegenen waarbij collegevoorzitter dr.ir. Arno Peels aanschuift hebben achteraf het gevoel dat ze hem hebben leren kennen. Hij vertelt over zijn motivatie om op de TU/e te gaan werken, over zijn eigen kinderen en is oprecht geïnteresseerd in hun keuzen. “Als vader van drie kinderen begrijp ik goed wat jullie bezig houdt. Mijn oudste dochter is eerstejaars rechtenstudent in Utrecht en mijn jongste dochter zit nog op de middelbare school. Mijn zoon studeert Bedrijfseconomie in Tilburg en hij wil een bestuursjaar gaan doen. Hij heeft me moeten beloven dat hij daarbij vijftien tot twintig studiepunten haalt.”

Na een kleine bespreking van de voorzieningen op de campus, snijdt hij een nieuw onderwerp aan. “Hebben jullie een idee waar je wil gaan werken, geografisch gezien?”  Fiona Jongejans, derdejaars Industrial Design en medeorganisator, vertelt waarom haar stage in Kenia niet doorgaat en dat ze besloten heeft voorlopig in Nederland te blijven. Daarop krijgt ze persoonlijk advies van tafelgenoot ir. Harry Roumen: “Ik zou als ik jou was toch echt een stage plek in het buitenland zoeken.” Jongejans belooft er nog eens serieus over na te denken.

Mark Pepels, zesdejaars Scheikundige Technologie, had gehoopt dat rector prof.dr.ir. Hans van Duijn aan zijn ontbijttafel zou plaatsnemen. “Ik sprak hem eerder, maar dat  was tijdens een debat. Ik kreeg eenmaal de microfoon. Daarop volgde toen een typisch debatantwoord; politiek correct en gericht aan de hele zaal. Bij dit ontbijt kan de rector meer genuanceerd antwoorden.”  Maar Pepels krijgt  collegelid mr. Jo van Ham tegenover zich. “Ook leuk, ik heb hier gehoord dat hij betrokken is bij het wetsvoorstel over de harde knip. En ja, hij kon zich mijn tegenargumenten voorstellen. Dat is fijn.” (NS)