Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Twentse procestechnoloog brengt fraaie bruidschat mee
27 mei 2010 - De Twentse procestechnoloog dr.ir. Niels Deen, die in september van dit jaar aan de slag gaat bij de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie, heeft van de European Research Council (ERC) een Starting Grant van anderhalf miljoen euro toegewezen gekregen.

Met deze persoonsgebonden subsidie kan Deen (35), die bij Scheikundige Technologie universitair hoofddocent wordt, een vliegende start maken in Eindhoven. Van het bedrag van anderhalf miljoen wil hij vier aio’s aanstellen. Daarnaast heeft hij ruim 265.000 euro aan budget beschikbaar voor de aanschaf van apparatuur, zoals hogesnelheidscamera's, experimentele opstellingen en een pc-cluster.

Deen is één van de vier Twentse wetenschappers die begin maart hun overstap naar de TU/e bekendmaakten. Naast Deen zijn dat prof.dr.ir. Hans Kuipers (50), dr.ir. Martin van Sint Annaland (38) en dr. Fausto Gallucci (35). Hoogleraar Kuipers kreeg eind 2009 zelf van de ERC een Advanced Grant van tweeëneenhalf miljoen euro. Universitair hoofddocent Van Sint Annaland, die in september een eigen leerstoel gaat bekleden, haalde in 2008 een Vidi-subsidie van 600.000 euro binnen. De overstap zorgde voor de veel consternatie en verontwaardiging aan de Universiteit Twente. Medio maart heeft het Eindhovense College van Bestuur excuses aangeboden voor het te laat inlichten van het Twentse College.

Prof.dr.ir. Jaap Schouten, vice-decaan van Scheikundige Technologie, is zeer gelukkig met de subsidietoekenning en noemt het in een eerste reactie een enorme waardering voor het wetenschappelijke werk van Deen. (HK)