Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Balkenende in debat met TU/e-studenten

31 mei 2010 - Premier Jan Peter Balkenende brengt aanstaande woensdag, 2 juni, een bezoek aan de TU/e. In de Blauwe Zaal spreekt hij vanaf 13.30 uur onder meer over zijn premierschap, de komende Tweede-Kamerverkiezingen en de visie van ‘zijn’ CDA op de toekomst van het hoger onderwijs. Daarna gaat hij, onder leiding van Lucas Asselbergs van Studium Generale, met de zaal in debat. x1_s.jpg
Jan Peter Balkenende

De bijeenkomst in de Blauwe Zaal is openbaar, maar in eerste instantie bedoeld voor studenten. Wie meer wil weten over hoe de lijsttrekker bijvoorbeeld het hoger onderwijs in de nabije toekomst ziet, of wat het CDA van plan is met de studiefinanciering, kan om half twee aanschuiven in de Blauwe Zaal van het Auditorium. In dezelfde zaal is eerder die dag, vanaf 11.45 uur, overigens ook al een lezing rond de Tweede-Kamerverkiezingen door Martin Sommer, chef van de parlementaire redactie van de Volkskrant.

Voorafgaand aan zijn lezing neemt Balkenende vanaf de TU/e-campus deel aan het eerste Hyves-chatdebat waarin zes politici virtueel de degens kruisen. Behalve de CDA-voorman zijn dit Alexander Pechtold (D66), Emile Roemer (SP),  Femke Halsema (GroenLinks), Job Cohen (PvdA) en Mark Rutte (VVD). Allen bevinden zich op andere locaties als ze van 12.00 tot 12.30 uur op het sociale netwerk in debat gaan. Hyvers kunnen (wanneer ingelogd) tot en met morgen kiezen uit twaalf belangrijkste verkiezingsthema’s; de populairste vier worden woensdag in het chatdebat besproken.

Tussen de Hyves-chat en het ‘real life’ debat in de Blauwe Zaal luncht Balkenende met het College van Bestuur van de TU/e. Volgens universiteitssecretaris ir. Harry Roumen wordt het een informele lunch in zijn eigen kamer, “we hebben geen agenda”.

Roumen, die in de Blauwe Zaal ‘volle bak’ verwacht, is blij met de komst van de premier. Toen het CDA belde om te polsen of Balkenende welkom was aan de TU/e, zei hij dan ook direct ja: “Ik vind het aardig dat studenten hier met hem in debat kunnen gaan”. Ook andere lijsttrekkers zijn volgens de secretaris meer dan welkom op de Eindhovense campus, maar er staan vooralsnog geen bezoeken van Balkenendes collega’s op de planning. Femke Halsema (GroenLinks) brengt deze week, op vrijdag 4 juni, overigens wel een bezoek aan Fontys Hogescholen aan de Rachelsmolen, waar ze -samen met lijstgenoten- met studenten in gesprek gaat.

Na zijn bezoek aan de TU/e brengt de premier in Eindhoven nog een bezoek aan de Kalverstraat in het Eindhovense stadsdeel Tongelre, één van de vele locaties waar op woensdag de Nationale Straatspeeldag wordt gevierd. (MvdV)

Voor foto's en een kort verslag van het bezoek van Balkenende zie Cursor 32, die (zowel op papier als online) verschijnt op donderdag 3 juni.