Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

TU/e’ers in finale studentenbokskampioenschappen

2 juni 2010 - Drie TU/e’ers staan zaterdag 5 juni in de finale van de Nederlandse studentenbokskampioenschappen. Na een intensieve maandenlange training met coach Eddy Smulders binden ze in Nijmegen in verschillende gewichtsklassen de strijd aan.

x2_s.jpg

Simon Cox (Bouwkunde), Michel Groenendijk (net afgestudeerd bij Werktuigbouwkunde) en Michiel van den Berge (Technische Bedrijfskunde) zijn de TU/e’ers die in Nijmegen uitkomen in respectievelijk de klasse tot 74 kilo, tot 91 kilo en boven de 91 kilo. De studenten trainen normaliter in het Studentensportcentrum van de TU/e, onder begeleiding van voormalig Europees bokskampioen ‘Fast’ Eddy Smulders. In de aanloop naar de studentenbokskampioenschappen trainden ze ook veelvuldig met andere, meer ervaren boksers in de Eindhovense boksschool Muscle-Fit.

Smulders behaalde vorig jaar zijn eerste zege als bokstrainer in het Studentensportcentrum: Fontys-student Tibor Moes werd vorige zomer Nederlands studentenbokskampioen in de klasse tot 69 kilo. Ook Stephan Ariesen, student Technische Bedrijfskunde, streefde dit jaar naar een finaleplek, maar werd afgelopen zaterdag tijdens de kwartfinales in Purmerend uitgeschakeld. Ariesen, voorzitter van de Eindhovense studenten(kick)boksvereniging Impact, kwam uit in de klasse tot 81 kilo, waarin hij het uiteindelijk aflegde tegen Martin  Zitman uit Nijmegen, de kampioen van vorig jaar: “Ik wilde mijn conditie een beetje spreiden over de drie rondes, maar mijn tegenstander ging er meteen vol tegenaan. Daardoor bouwde hij in de eerste ronde al een groot puntenvoordeel op dat ik niet meer kon inhalen”.

In totaal begonnen acht Eindhovense studenten, onder wie zes TU/e’ers, dit jaar aan de strijd om de titel Nederlands studentenbokskampioen. De drie die nu over zijn, maken volgens Ariesen dankzij de intensieve voorbereiding alle drie serieuze kans op de titel, “maar je bent natuurlijk ook afhankelijk van wie je tegenover je krijgt. Sommige boksers komen graag naar voren, anderen zijn juist goed in de tegenaanval. Omdat je pas vrij laat weet wie je tegenstander wordt, kun je je daarop niet echt voorbereiden”. (MvdV)

Klik hier voor een filmpje van bedrijfskundestudent Stephan Ariesen (in zwart) in actie tijdens de kwartfinales van afgelopen weekend.