De Big Bang van TN
    Nieuws | Mens
    “Bijna vergeten hoeveel tijd studeren eigenlijk kost”

Voor Natuurkundestudente Veerle Crijns (21) hoeft het niet per se, een uitdrukkelijke vermelding van haar -véle- buitencurriculaire activiteiten bij het masterdiploma. “Ik hoop dat ik later word beoordeeld op mijn skills, niet op wat ik allemaal op mijn lijstje heb staan.”

Nou, brand maar los…
    “In het eerste jaar zat ik in de P-kampcommissie van Van der Waals, in het tweede jaar in de sociëteitscommissie van SSRE, in het derde jaar was ik vice-praeses vereniging van SSRE, raakte ik van daaruit betrokken bij het project Eindhoven Studentenstad en kwam ik in de faculteitsraad van Technische Natuurkunde, afgelopen jaar heb ik de Na Examen Dagen mede georganiseerd, ik zit in het algemene studentenvoorlichtingsteam van de TU/e, in het bestuur van mijn dispuut én in de lustrumcommissie die het 55-jarig bestaan van de universiteit in 2011 voorbereidt.”

Moeite met ‘nee’ zeggen?
    “Ik heb vorig jaar met mezelf afgesproken om te gaan minderen, maar dat lukt nog niet altijd even goed. Mijn ‘ja’ aan de lustrumcommissie, waarvoor Harry Roumen (universiteitssecretaris, red.) me persoonlijk benaderde, heb ik bij mijn ouders dan ook wel moeten verantwoorden. Maar dat aanbod kón ik gewoon niet weigeren.”

Wel eens bezweken onder alle drukte?
    “Nee, gelukkig niet. Ik ben blij dat ik de dingen gedaan heb zoals ik ze heb gedaan. Ik heb er zó veel van geleerd, zoals geduld te hebben in samenwer-king, dingen soms uit handen te geven, hoe mensen aan te spreken… Ik begrijp dat de rector op het studierendement hamert, maar voor een volwaardig ingenieur zijn ‘social skills’ óók van groot belang. En die leer je niet in het gewone curriculum. Bovendien zijn actieve studenten onmisbaar voor het totaalplaatje van Eindhoven als studentenstad.”

Maarre, komt dat diploma er nog?
    “Na mijn bestuursjaar bij SSRE was ik bijna vergeten hoeveel tijd studeren eigenlijk kost. Technische Natuurkunde is een pittige opleiding, maar erg uitdagend. Maar ik vind het ook leuk om nieuwe deuren te openen, te kijken wat erachter zit, nieuwe mensen te ontmoeten. Daar moet ik een betere balans in vinden, bijvoorbeeld door nadrukkelijk studiedagen voor mezelf in te roosteren. Want al die buitenschoolse activiteiten zijn leuk, maar als je je diploma niet haalt, heb je er op langere termijn weinig aan.” (MvdV)

Physics student Veerle Crijns didn’t really care about the extensive list of extra-curricular activities mentioned on her Master’s degree. “I hope to be assessed on the basis of my skills when I apply for a job, not that list.”