De Big Bang van TN
    TU/e mist op haar na Nobelprijs
    7 oktober 2010 - De Russisch-Nederlandse natuurkundige André Geim, van wie afgelopen dinsdag bekend werd dat hij samen met zijn collega Konstantin Novoselov de Nobelprijs voor Natuurkunde ontvangt, was tien jaar geleden bijna hoogleraar geworden aan de TU/e.
    André Geim

Geim had de positie in principe geaccepteerd, maar besloot op het laatste moment naar de Universiteit van Manchester te gaan omdat zijn echtgenote daar ook een positie kon krijgen. Dat vertelt dr.ir. Kees Flipse, die aan de TU/e onderzoek doet aan grafeen.

Geim krijgt de Nobelprijs voor zijn werk aan ditzelfde materiaal. Emeritus-hoogleraar en oud-decaan prof.dr.ir. Wim de Jonge bevestigt dat Geim was aangetrokken als zijn opvolger in de vakgroep Nanofysica. “Hij hoefde maar ‘ja’ te zeggen”, aldus De Jonge. De TU/e kon echter niet bieden wat de Universiteit van Manchester wel deed: een positie voor Geims vrouw. “Wij konden hier verder niets aan doen. Hij zou de volledige vrijheid hebben gekregen hier om te doen en laten wat hij wilde.”

Gezien de relatief eenvoudige experimentele methode waarmee Geim grafeen wist te maken, kun je stellen dat hij dit net zo goed in Eindhoven had kunnen doen, geeft Flipse desgevraagd toe. De Jonge wil het niet zo boud stellen dat de TU/e een Nobelprijswinnaar is misgelopen: “Je weet niet of hij hier hetzelfde onderzoek zou hebben gedaan. Achteraf zijn een heleboel beslissingen voor verbetering vatbaar.” De Jonge heeft het verhaal vandaag, dinsdag 5 oktober, al meerdere malen verteld binnen de faculteit. “Het geeft toch wel wat charme voor de studenten om te horen dat het toch wel heel dichtbij kan zijn.”

Grafeen bestaat uit een enkele atoomlaag koolstof en heeft bijzondere elektrische en magnetische eigenschappen. Dat grafeen potentieel een interessant materiaal is, was volgens TU/e-onderzoeker Flipse al langer bekend, maar Geim en zijn voormalige promovendus Novoselov waren de eersten die het voor elkaar kregen om (met plakband!) een enkele laag koolstofatomen van een stuk grafiet af te trekken. Sindsdien publiceerden de in Manchester werkzame maar in Rusland geboren onderzoekers een hele reeks artikelen in bladen als Nature en Science.

In enkele jaren tijd -de ontdekking van grafeen stamt uit 2004- is het onderzoek naar grafeen uitgegroeid tot een bloeiend vakgebied. Eerder dit jaar toonde IBM aan dat het mogelijk is om transistoren te maken van grafeen. Kees Flipse doet onderzoek aan grafeen in de vakgroep Molecular Materials and Nano Systems van prof.dr. René Janssen. Hij gebruikt overigens een andere methode om grafeen te maken dan Geim.

Flipse werkt wel net als de Nobelprijs-winnaars samen met de Nijmeegse theoreticus Misha Katsnelson, die volgens Flipse ook in aanmerking had kunnen komen voor de Nobelprijs. Nobelprijs-winnaar Geim werkte in de jaren negentig in Nijmegen en vergaarde destijds roem door een kikker te laten zweven in een magneetveld. Hiervoor kreeg hij in 2000 de Ig Nobelprijs voor onderzoek “waar je eerst om moet lachen, maar dat je toch aan het denken zet”. (TJ)

The Russian-Dutch physicist André Geim, who, along with his colleague Konstantin Novoselov, received the Nobel Prize for Physics last Tuesday, had almost become a professor at TU/e ten years ago. Geim accepted the appointment initially, but eventually decided to go to Manchester University instead, since his wife was offered a position there as well. Geim received the Nobel Prize for his research into graphene.