De Big Bang van TN
    Ogen, oren en tijd tekort op TU/eXperience
    7 oktober 2010 - Met het nodige gevoel voor theater deinst de student van de Fysicawinkel geveinsd geschrokken achteruit. De ruiten trillen nog na in hun sponningen. “Honderddertien decibel!” Een paar meter verderop staat een jonge bezoekster van de TU/eXperience tevreden te glunderen. Haar snerpende gil zou zelfs een rockconcert nog overstemmen, zo doet de Fysicawinkel-medewerker er nog een loffelijk schepje bovenop.
    Foto’s | Bart van Overbeeke

De geluids- en trillingsmetingen in N-laag behoorden tot de tientallen activiteiten waaraan bezoekers van de TU/eXperience, voorheen de Publieksdag, zondag 3 oktober konden deelnemen. Jezelf verbazen tijdens het Natuurkundecircus of Fusion Road Show, de Plasmatuin bezoeken, zelf hartklepjes knippen, spekjes verdienen tijdens de Roborally, achter het stuur van URE’s elektrische raceauto kruipen of een gesimuleerde bevalling in goede banen leiden; de circa 5.300 ‘wannabe-Innovators’ die zondagmiddag de campus afstruinden, kwamen veelal ogen, oren en tijd tekort. Thema’s van dit jaar waren Energy en Health, geïnspireerd op de faculteitsoverschrijdende onderzoeksclusters waarin de TU/e wil uitblinken. (MvdV)

Wie een overzicht van de foto’s wil zien die er op de TU/experience gemaakt zijn, kan terecht op www.theinnovator.nl/index.php?id=123. Op die site is ook een bezoekersenquête te vinden die betrekking heeft op dit evenement.

Last Sunday, October 3, some 5,300 people visited the TU/eXperience, formerly known as ‘Publieksdag’. Wannabe innovators were invited to visit shows, cut heart valves, help out with a simulated childbirth, and learn about research within the TU/e research themes Energy and Health in all kinds of different ways.