De Big Bang van TN
    Van Duijn bij bezoek FOM’ers aan TU/e:
    “We zitten op een vector die strak richting Eindhoven staat”
    7 oktober 2010 - “Sommigen hopen dat het toch niet doorgaat, anderen zien de verhuizing wel zitten en nog een grote groep twijfelt.” Deze uitspraak van José Kragten, hoofd Facilitaire Zaken bij het FOM-instituut Rijnhuizen, vat kort de sentimenten samen die leven bij de FOM’ers over een verhuizing naar Eindhoven. Woensdag 6 oktober kwamen er ongeveer zestig naar Eindhoven om zich te oriënteren op de stad en de TU/e.
    Foto | Rien Meulman

Volgens José Kragten is vooral het feit dat de hele verhuizing nog steeds niet definitief is de oorzaak van de twijfel-achtige houding bij veel medewerkers. “De verhuizing van de lasergroep van ons instituut naar de Radboud Universiteit is dinsdag definitief geworden en dat geeft die groep een hoop rust. Voor ons is het nog steeds niet zeker of uiteindelijk de financiering van de hele operatie rondkomt. Tot die tijd is het afwachten.”

Eric Louis is al 22 jaar als onderzoeker werkzaam bij Rijnhuizen, op dit moment als groepsleider. Louis: “Dit betekent een grote stap voor ons instituut. Maar het moet er wel een worden waarbij we er op wetenschappelijk gebied op vooruit gaan. We krijgen een bredere missie, maar we zijn dan natuurlijk wel benieuwd hoe dat ingevuld gaat worden. Welke faciliteiten krijgen we tot onze beschikking, met welke apparatuur gaan we werken?” Robbert van de Kruis studeerde veertien jaar geleden af aan de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde en werkt inmiddels tien jaar bij Rijnhuizen. Hij is bekend met de TU/e, maar woont wel met vrouw en kinderen in Nieuwegein. “Een vraag die voor mij ook heel belangrijk is: gaan we verhuizen of ga ik op en neer rijden?”

TU/e-rector Hans van Duijn toonde de bezoekers de sterke kanten van de TU/e en benadrukte het belang dat nu al gehecht wordt aan energieonderzoek. TU/e-hoogleraar Richard van de Sanden, die volgend jaar aantreedt als nieuwe directeur van Rijnhuizen, sprak nog met “mijn TU/e-pet op.” Hij liet zien dat er in 2015, wanneer het nieuwe FOM-instituut er moet staan in Eindhoven, veel raakvlakken zijn met het huidige onderzoek tussen beide instellingen. (HK)

“Some hope it will be cancelled, others like the idea of moving,
    and there’s still a large group that’s not sure,” says José Kragten, head of Domestic Facilities at FOM Institute Rijnhuizen. She summarizes FOM employees’ sentiments about a move to Eindhoven. Last Wednesday, October 6, some sixty people came to Eindhoven to get acquainted with the city and TU/e.