De Big Bang van TN
    BCA-certificaat voortaan automatisch verstrekt
    7 oktober 2010 - Het certificaat waarmee studenten kunnen aantonen dat ze tijdens hun studietijd waardevolle nevenactiviteiten hebben ontplooid, het zogeheten BCA-certificaat (buiten-curriculaire activiteiten), wordt met ingang van dit studiejaar automatisch verstrekt. Eerder moesten studenten er speciaal een verzoek voor indienen.

Met ingang van dit studiejaar wordt aan studenten die in aanmerking komen voor een bestuursbeurs, ook automatisch het BCA-certificaat toegekend, zo laat het Onderwijs en Studenten Service Centrum weten. Er worden jaarlijks namelijk beduidend minder certificaten uitgereikt dan waar studenten op grond van het aantal toegekende bestuursbeurzen recht op hebben.

Zes jaar geleden zag de toenmalige rector prof.dr. Rutger van Santen nog weinig heil in het verstrekken van een BCA-certificaat. Van Santen vond dat buiten-curriculaire activiteiten maar vermeld moesten worden op het cv. De overkoepelende studentenorganisatie Compositum ‘Communis Opinio’, waarbinnen het ESC, de SSRE en Demos vertegenwoordigd zijn, vond dat met zo’n certificaat de nevenactiviteiten van een student voor potentiële werkgevers beter te beoordelen zouden zijn. Men kreeg het certificaat uiteindelijk ook ingevoerd, al moesten studenten wel speciaal een verzoek indienen om het te ontvangen. (HK)

The certificate proving that students participated in valuable extra-curricular activities during their studies, the so-called BCA certificate, will be distributed automatically starting this year. Before, students had to file a request.