Dutch Design Week
    Ingangstoets Wiskunde stukken beter gemaakt
    21 oktober 2010 - Van de bijna 1.200 eerstejaars die de ingangstoets Wiskunde hebben gemaakt, is 62 procent direct geslaagd. Dat is 31 procent meer dan vorig collegejaar, en de beste score tot nu toe. Mogelijke oorzaak is Experience Mathness, het online oefenprogramma dat studenten sinds augustus konden gebruiken.

Zodra studenten aan de TU/e waren ingeschreven konden ze inloggen op de oefenwebsite Wistue. Dat hebben ze veelvuldig gedaan; in totaal zijn er meer dan honderdduizend opgaven gemaakt. 430 studenten hebben een eerste herkansing gemaakt. De gevolgen voor zakken verschillen per faculteit. Bij Werktuigbouwkunde, Technische Natuurkunde en Electrical Engineering moeten de studenten de toets ooit halen. Bij Bouwkunde telt het cijfer voor tien proent mee bij het tentamen Calculus.

Alle opleidingsdirecteuren hebben het experiment positief ontvangen. “Mogelijke oorzaak voor de goede resultaten is dat de TU/e dit jaar betere studenten binnenkreeg”, zegt projectcoördinator van Experience Mathness dr. Hans Cuypers. Dat kan weer komen door de veranderingen in het voortgezet onderwijs. Dit is de eerste lichting met Wiskunde-B verplicht en Wiskunde-D facultatief in het pakket. Volgens Cuypers voorspelt het eindexamencijfer voor Wiskunde-B het best of een student de toets haalt. “Wiskunde D óf veel oefenen op wistue.nl hebben beide een significant positief effect, maar minder invloed dan dat B-cijfer.” (NS)

Out of the near 1,200 students that took the Maths entry test, 62 per cent passed right away. The score is a 31 per cent increase compared to last year, and the best ever. Reason for the unusually high score might be credited to online practice program ‘Experience Mathness’, which has been online for students to use since August.