Dutch Design Week
    Kleine TU/e-opleidingen halen 2020 wellicht niet
    21 oktober 2010 - Op termijn wil de TU/e alleen bachelor-opleidingen handhaven die duurzaam meer dan honderd eerstejaars studenten weten te trekken. Te kleine opleidingen worden samengevoegd of opgeheven. Ook neemt het College van Bestuur nog dit jaar een beslissing over het inrichten van een derde onderzoeks-cluster met als thema ‘Smart Mobility’, naast de bestaande clusters ‘Energy’ en ‘Health’.

Daarnaast geeft het CvB prioriteit aan het opzetten van een residentieel University College (waarbij studenten op de campus wonen) met een brede bacheloropleiding en de ontwikkeling van het TU/e-terrein tot een campus van nationaal belang. Dat maakte college-voorzitter dr.ir. Arno Peels maandag duidelijk in een opiniërende bijeenkomst met de U-raad over het concept-strategieplan ‘TU/e 2020’. Het strategieplan is een uitwerking van de ‘houts-koolschets’ die eerder dit jaar aan de TU/e-gemeenschap is voorgelegd.

Succesvolle implementatie van het strategieplan valt of staat bij voldoende instroom van studenten, benadrukte rector Hans van Duijn meermalen. Wat hem betreft wordt collegejaar 2010-2011 een keerpunt, ook wat betreft de studierendementen. Hij sprak van een ‘Delta-plan rendementen’ dat in overleg met de opleidingsdirecteuren in de steigers wordt gezet. “Bij de huidige instroom en rendementen leveren de vijf kleinste opleidingen samen jaarlijks niet meer dan honderdvijftig studenten af. Als dat zo doorgaat, halen we 2020 niet.”

De rendementscijfers zijn extra actueel vanwege het nieuwe regeerakkoord, waarin sprake is van een strafkorting voor de universiteiten als studenten te lang over hun studie doen. Volgens Peels zou dat voor de TU/e bij de huidige rendementen onbetaalbaar worden. Hiermee counterde de collegevoorzitter meteen een opmerking uit de U-raad dat het op te richten University College met verplichte colleges te weinig zelfstandigheid zou kweken. Ook in de reguliere opleidingen zal volgens Peels onvermijdelijk veel van de vrijblijvendheid verdwijnen.

Het CvB stuitte bij de bespreking op weinig fundamentele bezwaren van de U-raad, hoewel duidelijk werd dat aan de praktische uitwerking van het plan nog enige haken en ogen zitten. Zo is er in totaal 600 á 700 miljoen euro nodig en is nog niet bekend welke overheden of investeerders hieraan zullen bijdragen. De universiteit zelf kan maximaal de helft van de investering opbrengen. (TJ)

In the long run, TU/e only wants to continue bachelor studies that manage to attract over one hundred freshmen every year. Smaller studies will be either merged or canceled. On top of that, the Executive Board will decide on the set-up of a third research cluster themed ‘Smart Mobility’ in addition to the two existing clusters ‘Energy’ and ‘Health’ before the end of the year. All this was said last Monday, during a meeting with the University Council about the strategic plan concept ‘TU/e 2020’