Dutch Design Week

Wageningen wint Academische Jaarprijs

28 oktober 2010 - De Wageningen Universiteit heeft voor de tweede keer de Academische Jaarprijs gewonnen. Het project ‘Vliegkunstenaars’ klopte gisteravond in de grand finale de Groningse inzending ‘Genenkrakers’. De leden van het TU/e-team van de faculteit Werktuigbouwkunde, één van de vijf teams die waren doorgedrongen tot de finale, zijn ondanks het mislopen van de eerste plaats zeer content over hun optreden. x13_s.jpg

Na een uitgebreide selectieprocedure waar eerder dit jaar 27 teams aan hadden deelgenomen, stond het TU/e-team woensdagavond 27 oktober met vier andere teams in de finale in Leiden. Behalve het TU/e-team waren ook het Leidse UMC, de Universiteit Utrecht, de Wageningen Universiteit en het UMC Groningen genomineerd voor de finale.

De inzending van het TU/e-team, ‘Brandschone Verbranding’, was gericht op het schoner en efficiënter maken van de huidige verbrandingsmotoren. Promovendus en teamcaptain Cemil Bekdemir is zeer tevreden over het optreden van zijn team. “We hebben een prima presentatie gegeven en alle vragen van de jury goed kunnen beantwoorden.”

Volgens Bekdemir was er duidelijk een groot verschil in de tijd en middelen die de andere teams in hun presentaties hadden gestoken. “Die lagen daarmee zichtbaar voor op ons. Voor ons was het al een hele mooie prestatie om überhaupt in de finale te staan. We voelen ons daarom zeker geen zielige verliezers. We hebben er ook veel van geleerd over hoe je het nut van je onderzoek op een begrijpelijke manier kunt uitleggen. Daarvoor dachten we daar eigenlijk nauwelijks over na.”

Vliegkunstenaars

Tijdens de finale verzorgden de vijf teams presentaties voor een jury onder voorzitterschap van Rick van der Ploeg. Uiteindelijk bleven Wageningen en Groningen over. Wageningen werd uitgeroepen tot winnaar en won daarmee een geldbedrag van een ton. Dat bedrag gaan de winnaars gebruiken voor de aanschaf van extreem snelle kleurencamera's voor hun project 'Vliegkunstenaars'.

"Deze camera’s stellen we beschikbaar zodat mensen hun eigen filmpjes in HD kunnen maken van het vlieggedrag van vogels en insecten in de natuur", verduidelijkt teamcaptain David Lentink. "In plaats van mensen vertellen hoe geweldig wetenschap is, laten wij ze wetenschap beleven. Dat is nog nooit eerder op deze manier gedaan en daarmee uniek. Wij wetenschappers krijgen hiermee de beschikking over bijzonder beeldmateriaal."

Dit jaar werd er voor het eerst ook een zogeheten Labyrint Publieksprijs uitgereikt en die ging naar het Leidse team van het UMC. Leiden kreeg op de website van het wetenschappelijke programma Labyrinth de meeste stemmen van het publiek en staat daarom binnenkort centraal in een televisie-uitzending van Labyrint. Van het totaal van 12.000 publiekstemmen ontving de TU/e-inzending er 1900. (HK)

For the second time, Wageningen University won the Academic Year Prize. During the grand finale on October 27, their ‘Vliegkunstenaars’ (fly artists) project beat the Groningen entry ‘Genenkrakers’ (gene crackers). Despite not winning, members of TU/e’s Mechanical Engineering team – one of five teams that made it to the finals – are very pleased with their performance.