Dutch Design Week
    NWO-subsidie voor toekomstige draadloze netwerken
    1 november 2010 - Prof.dr.ir. Sem Borst, hoogleraar in de sectie Stochastiek bij de faculteit Wiskunde & Informatica, heeft van onderzoeksfinancier NWO een TOP-GO-beurs van 750.000 euro toegewezen gekregen. Met medeaanvrager dr. Johan van Leeuwaarden onderzoekt hij hoe de prestatie van toekomstige draadloze netwerken kan worden voorspeld en verbeterd. x15_s.jpg

Draadloze netwerken zullen in de toekomst allerlei nieuwe gebruiksmogelijkheden bieden en het internetverkeer domineren. Omdat draadloze netwerken grote grilligheid vertonen, is het niet eenvoudig om goed de regie te voeren. Gebruikers komen en gaan, bewegen voortdurend rond en kunnen elkaar in de weg zitten. De grote uitdaging is om al het verkeer eerlijk en efficiënt in goede banen te leiden.

Het TU/e-onderzoek heeft als doel wiskundige modellen daarvoor te ontwikkelen, en raakt sterk aan Elektrotechniek en Informatica. Het betreft nieuwe geavanceerde modellen op het snijvlak van de stochastiek, discrete wiskunde en statistische fysica.

Naast wetenschappelijke kwaliteit en innovatie, is ook maatschappelijke relevantie één van de criteria voor de TOP-GO-beurs. Eind 2009 ontvingen Borst en Van Leeuwaarden al een Microsoft promotiebeurs. Verder is een promovendus aangesteld binnen een EU-project. Het TOP-GO-project sluit aan bij deze en andere thema’s binnen de bredere onderzoeksprogramma’s van de sectie Stochastiek en EURANDOM - het op de TU/e-campus gevestigde onderzoeksinstituut voor stochastiek.

In combinatie met de onlangs door Van Leeuwaarden verworven ERC-beurs en de Vici-beurs van prof.dr. Remco van der Hofstad ontstaat in en rondom EURANDOM uitgebreide activiteit rond stochastische netwerken en haar toepassingen.

NWO had veertien miljoen euro beschikbaar voor grensverleggende wetenschap van excellente kwaliteit; het TOP-GO programma. In totaal werden 123 voorstellen ingediend, waarvan er uiteindelijk negentien een beurs ontvingen. TOP-GO was een pilot van verschillende NWO-gebieden en heeft als doel de uitvoerbaarheid en meerwaarde van een gebiedsoverstijgende competitie te verkennen. (JvG)

Prof.dr.ir. Sem Borst, professor of Stochastics at the Department of Mathematics & Computer Science, received a 750,000 euro TOP-GO grant from research financier NWO. He and fellow applicant dr. Johan van Leeuwaarden will be researching how to predict and improve the performance of future wireless networks.